tisdag 4 december 2018

Tredje utflyktsdagen med hyrbil, del 2

Efter att ha fikat i El Tablero tog vi motorvägen till Arguineguin och därifrån väg GC 505.

Den här vägen har vi åkt tidigare, men när vi stod vid det gula huset och tittade ner, blev vi sugna på att se dalen från marknivå. Rakt fram i mitten av bilden är en liten fläck, som är det gula huset.

Här här vägen också kurvig, men lite bredare än den vi åkte tidigare. På andra sidan dalgången ligger en liten by.

I en del kurvor bör man signalera för att väcka uppmärksamhet, att man är på väg uppåt.

Lite längre fram passerade vi en husbil, som var uppställd på en parkeringsruta.

Vi passerade också en apelsinodling, där man höll på att skörda apelsiner. Koner var utställda på halva vägbanan och där bakom stod lådor med apelsiner.

En del hus i Soria var byggda i branten!

Många cyklister fortsatte vidare til ett café och vi fortsatte ytterligare en bit vidare.

Lite läskigt att passera under den här utskjutande klippan, där vägen smalnade. Strax efter fick vi vända, då vägen upphörde vid en bergvägg. Den upphörde inte helt, men var mer lämplig att vandra utefter.

Vi körde tillbaka genom Soria tills vi kom till den här skylten, där svängde vi upp.

Strax kom vi i fatt en konstig bil! Cyklister verkar ibland vara ett släkte för sig, med egna trafikregler!

Vägen fortsatte uppåt och hastigheten var maximerad till 20 km/timme. Största rädslan här är att få en mötande cyklist, som kommer i full karriär, i vindrutan!

Vägen slingrar sig vidare uppåt längs bergskanten.

Här blev vägen lite bättre med låga kantstenar och då får man köra 30 km/timme!

För vår del förblev hastigheten låg, för kurvorna och uppförsluten kom tätt.

Så småningom kom vi upp till en damm. De parkeringsmöjligheter som fanns, var redan upptagna av andra bilar,

så vi fortsatte vidare, nu neråt till väg vi åkte i onsdags, väg GC 605.

Då åkte vi uppåt och nu väljer vi att åka neråt mot Mogán.

Vi började bli hungriga och visste ju om restaurangen Asador Grill Valle de Mogán, så där blev det stopp.

Först soppa med bröd och röror och sallad. Sen grillbuffé! Riktigt gott! Det här stället kan vi varmt rekommendera. Enda nackdelen är att du måste ha kontanter om du ska äta här.

Efter att ha ätit länge och väl fortsatte vi resan mot Mogán. Vi mötte fyra husbilar på en liten sträcka av GC 200. Vi upplever att antalet husbilar har ökat på ön, men att de flesta är E-registrerade. Hitintills har vi inte sett någon svenskregistrerad husbil, men väl tyska, italienska och österrikiska.

Vi tog oss ner till Puerto de Mogán,

där vi gick runt och njöt av alla

bougainvillea och

blommande afrikanska tulpanträd.
Motorvägen tog vi hem.

Under de tre dagarna med hyrbil utforskade vi en del av ön.

Sören husbilen Frida sa...

Fina bilder som vanligt, det ser riktigt härligt ut även utan husbil ;)

Kors och Tvärs sa...

Trevligt att utforska ön lite mera

Margaretha Lillvik sa...

Oj vilka vägar, tur ni hade en liten bil. En husbil hade nog fått problem. Vackert var det och jag måste nog kolla bilderna en gång till. 😃

Ytterligare en härlig bildkavalkad! Att åka uppför dessa vägar känns riskabelt med tanke på ett möte med en cyklist. Själv tycker jag att det kan kännas ännu läbbigare att åka nedför backarna, typ med ettans växel och alltid en tå på bromsen (som förhoppningsvis) fungerar;-)
Den grillade maten såg verkligen god ut och vilka portioner - doggybag antar jag. Konstigt nog är det faktiskt fortfarande rätt vanligt att betala kontant åtminstone på fastlandet. Långt ifrån alla restauranger som tar kort om man befinner sig på vischan.

Tack! Vi har det riktigt bra här på ön.

Ja, det är kul resa runt. Lite omväxling förgyller vardagen!

Ja, på några av vägarna hade det inte fungerat med Ellen. Med en plåtis hade det gått.

Kan hålla med om att resorna utför kan vara Portugal, men då är det egen hantering. Här tycker jag det är olustigt med cyklister som inte bryr sig om några trafikregler över huvud taget.
Även om vi äter mycket, så var det flera gäster som åt grillat! Vi serverades bara en del av detta.