lördag 1 december 2018

Vår andra dag med en personbil

I torsdags åkte vi runt Gran Canaria plus en del extra krokar.

Vi började med att åka gamla vägen mot Puerto de Mogán. På en parkering utefter vägen innan Arguineguin stod några husbilar parkerade.

Gamla vägen följer kusten och är ger fina vyer. Vi kom inte hela vägen bort, utan fick svänga upp på motorvägen vid Taurito och köra lite fram och tillbaka innan vi var på rätt håll igen.

Vid Mogán var det extra trångt, då ett begravningsfölje skulle upp till höger, men polisen löste det hela.

När vi kom upp till Restaurang Asador Grill El Valle, stannade vi och tog en kaffepaus. Då hade kockarna tänt grillar bakom oss och börjat förbereda grill-lunch. Det la vi på minnet.

Efter fikat fortsatte vi väg GC 200 uppför och västerut. Vi passerade det här vackra berget med sina mineralsamlingar.

Landskapet är kargt, men det finns gröna buskar och kaktusar av olika slag.

Vi stannade längre fram och tog en promenad i omgivningen. Vi kan inte gå i ojämnheterna utan får följa grusvägar.

När vi kom ner till dalgången på andra sidan bergen växte kaktusar med vackra frukter.

Vi åkte förbi en massa plasttält med grönsaksodlingar och tog oss till Puerto de la Aldea. Det stället har blivit lite av en favorit. Vi strosade runt,

och tog sen glasspaus på stranden innan vi fortsatte upp gamla vägen

till avstängningen vid Andén Verde. Det var här det rasade ner stora stenar för några år sen. Tidigare sas det att den här kustvägen var den vackraste, men också farligaste vägen i Europa på grund av rasrisken. Nu har en ny motorväg ersatt en del av den farliga sträckan.

Fin utsikt här uppifrån med Teneriffa och Teide i bakgrunden.

Vi åkte ner igen  till

Mirador de Balcón och njöt av utsikten.

En vacker Margueritaplanta växer på berget. Långt bort i bakgrunden är Puerto de las Nieves och Agaete.

Vi tog oss nertill motorvägen igen och fortsatte norrut.

Vägen blev åter smalare och följde kusten med många fina vyer både inåt land och

utåt vattnet. Där nere är Puerto de las Nieves. Ser så nära ut, men det är många kurvor innan vi kommer dit.

Vi åkte ner till hamnen och parkerade framför den här statyn.

Vi åt en god fisklunch och medan vi åt kom färjan in från Teneriffa. Samtidigt kom också en del moln in från Teneriffa hållet.

När vi lämnade Agaete gjorde sig molnet fint på bergets hjässa.

Vid Gáldar kom också moln in över berget. Vi tog motorvägen hem med ett par affärsstopp i trakten av Telde.

Ser ut som ni hade en härlig tur
/Anna

Dessan sa...

Oj så härligt att ta bilen o åka runt, sen att vädret är fint är ju bara bättre 😄👍Kram

Turen var riktigt fin. Solen förstärker ju alltid upplevelserna!

Ja, det var många fina vyer vi fick uppleva!

Matrixen sa...

Kända vyer,där har vi också åkt flera gånger faktiskt!

Trevlig 1:a Advent på er....

Vilken härlig tur ni gjorde. Tack för att jag fick följa med via dina fina bilder.
Trevlig första advent!

Vilket härligt väder och vilka fantastiskt fina och varierade vyer. Yummie, yummie:-)

Det blev en riktigt fin tur. Vi har åkt där tidigare också, men det var första gången vi var uppe till Andén Verde. Det var avstängt dit för två år sen. Nu var stenar borttagna och de hade fixat med räcken på några ställen.
Ni ska också ha en bra Advent!

Ja, det är fint på västra sidan av ön. Dessutom sol och i stort sätt vindstilla.
Ha en bra advent!!

Vi hade otroligt flyt med fint väder, som ju förstärker de flesta vyer!

FREEDOMtravel sa...

Intressant att resa runt hela ön så som ni gjort! Vacker och varierad natur! Och fint väder verkar ni ha haft :)