tisdag 20 augusti 2019

Utflykt med Ellen


Måndagen och tisdagens etapp.


Vi lämnade Norrköping vid 12-tiden. Första stoppet blev vid Söderköping där vi åt lunch vid Bakfickan. De smörstekte en glutenfri sej till mig. Det smakade jättegott.


Det blåste lite, annars var det skönt vid Göta kanal.


Jag behöver röra på mig emellanåt och nästa stopp blev i Oskarshamn,


där vi gick runt i centrala stan. Jag kan inte påminna mig att jag gått där tidigare.


Resan gick vidare till Timmernabben, där vi stannade hos vännerna Mona och Mats. Vi hade trevliga timmar med dem och där blev vi kvar över natten.


På förmiddagen fortsatte vi till Kalmar, där vi gjorde ett besök hos Forsbergs. Låset på en låda har gått sönder, men de hade inget nytt hemma. Lennart får beställa ett på nätet när vi kommer hem.
Vi stannade till på Svinön och använde deras service, innan vi fortsatte över Ölandsbron.


Vi åkte ner till Färjestaden och stannade på en parkering. Vi gick en gångväg utefter vattnet och passerade båthus och en gammal trasig eka innan vi kom till en camping. där gick vi upp i ett område där fritidshus försvann för större permanenthus.
När vi kom tillbaka åt vi gott i Ellen.


Resan fortsatte norrut och himlen mörknade.


När vi precis stannat i Borgholm kom en riktig åskskur, men den varade inte så länge.


Vi tog en promenad i stan. Många butiker hade utförsäljning. Säsongen är nog gjord för i år.


När jag tittade in i en del butiker, satt Lennart och studerade mobilen.


Vi fortsatte runt i Borgholm och tillbaka till Ellen. Färden gick sen vidare till Köpingsvik, där vi nu besöker Yvonne och Mikael.

4 kommentarer:

Margaretha Lillvik sa...

Mysiga Öland. Ligger också på vår göra-lista i höst. Vi får se om vi hinner dit.

BP sa...

Härliga bilder från Öland, även den med regnet som smattrade mot Ellens fönster;-)
Lennart är ungefär som min man. Han väntar alltid utanför affärerna om jag nog ska få för mig att botanisera i butikerna;-)

sjusoverskan sa...

Längtar till Öland! Det är några år sedan vi var där. Få se om vi får till det, annars blir det äppelfestivalen på Österlen.
Kram och ha det gott! Inger

Husbilen-Ellen sa...

Margareta: Öland finns alltid med, men det är inte varje år vi kommer hit. Något år blev det Gotland istället.

BP: Det var en kraftig åskskur, men den försvann snabbt. Tur att det finns bänkar för mans-parkering i närheten av affärer! Trist att ha en sur man med sig.

Sjusoverskan: Öland är bra, men det är äppelfestivalen också. Det börjar bli många år sen vi var där nu.