onsdag 9 oktober 2019

Utflykt på Gran Canaria

Måndagens bilutflykt.

Vi startade resan strax före kl 09. Vi for via San Fernando väg GC 60. Första stoppet blev vid utsiktsplatsen, där det här kortet togs. Det var lite soldis på håll.

Vi fortsatte serpentiner uppför och nerför och så svängde vi upp mot utsiktsplatsen vid San Bartolomé de Tirajana.

Där stannade vi och drack av medhaft kaffe/te. Fin utsikt därifrån.

Resan gick vidare till parkerinen vid El Roque Nublo.

Toppen på Roque Nublo är 1 813 meter över havet eller 238 meter över den omgivande terrängen. Bredden vid basen är 2,4 km enl Wikipedia.
Jag gick med en bit, men när det blev brant fick jag vända om och Lennart fortsatte själv.
Efter en stunds pustande vid bilen fortsatte vi till

vägkorset mellan Mirador Pico de las Nieves och  Pico de la Gorra. Där fanns ett hål i bergväggen. Det var för brant för oss, så det fick bli en bild på håll.

Vi fortsatte till Mirador Pico de las Nieves. Lennart klättrade uppåt och tog det här fotot medan jag var kvar på utsiktsplatsen.

Vi åkte sen till Pico de la Gorra. Där var det en massa master av olika slag, men det här är en vy från parkeringen. Pinjeträden är svedda från en brand för två år sen. Nu har det växt ut nya grenar och barr från stammen. Pinjen har tjock bark.

Andra träd och buskar har svårare att komma igen. Det här fotade jag på återvägen neråt. Döda träd i förgrunden och pijeträd, som är på gång tillbaka i bakgrunden.

Vi körde GC 600 ner mot Vega de San Mateo.

Där titta vi runt på stan och åt sen lunch. Därifrån åkte vi via Santa Brigida ut på motorvägen och sedan hemåt. Vi handlade innan vi parkerade bilen för natten.

I går var det tvättdag. Så skönt att lägga sig på rena lakan som torkat ute!

Jag ägnade också en stund till att plantera om bougainvillean vi köpte på Bondens Marknad i söndags. Jag blev nöjd. Nu återstår att se om den vill trivas här.

Vi testade också en större kaktusfrukt. Den var vacker, men smakade inte mycket mer än lite sötma, men var rik på vätska.

I dag har vi bara tagit en morgonpromenad och strax väntar fika.