måndag 24 februari 2020

Kryssning 2


Hela dag 2, den 10 februari, var vi till havs. Jag, som inte tål sjön något vidare, mådde illa trots att jag använde magnetarmband. Efter några timmar tog jag ett piller och mådde sen bättre. Lennart fick roa sig på egen hand och det fixar han ju bra. Den här ön passerade vi när vi håll på vår väg mot  Madeira.


Innan middag var jag med Lennart upp till baren. Jag höll mig till det alkoholfria.


Det smakade bra med middag, efter att ha hoppat över lunch och fika. På kvällen blev det show med ABBA-låtar. AIDA-stars sjöng riktigt bra!


Vid 7-tiden den 11 februari närmade vi oss Funchal.


Vid  8-tiden ljusnade det så vi såg omgivningen.


Vi åt frukost och sen gav vi oss i land för att upptäcka Funchal. Vi har tidigare varit en vecka på Madeira och då hyrde vi bil och for runt, tittade och vandrade på ön. Vi hade då bara ett kort besök i stan.
Funchal har fina stenläggningar på trottoarer och torg. På morgonen var det lite svalare än vad vi var vana vid från Gran Canaria, så långbyxor och tröja kom till användning.


Vi promenerade efter strandpromenaden och passerade läckra statyer.


Det var en del morgontrafik. Här börjar vi närma oss linbanan,


som vi tog


upp mot Monte. Vi fick se bebyggelse ovanifrån och stora vägen på håll.


När vi kom upp till ändstationen gick vi direkt mot


kyrkan. Det fanns en en serpenstig vid sidan av, så jag behövde inte gå trappan upp.


Kyrkanvar vacker och vi fick en stund för oss själva där. Utsikten från kyrkan var fin.


Vi tog stigen ner igen och jag passade på att fota några Kamelior och


en blommande buske, som jag inte vet namnet på.


Nedanför kyrkan väntade ett 10-tal män på att turisthorderna skulle komma och åka i deras korg-slädar. Vi avstod och gick tillbaka till en tropisk trädgård. Bilder därifrån får du se i nästa inlägg.

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken tur för er att ni är ute på kryssning och slipper undan sandstormen på Gran Canaria.
Tack för fina bilder!
Kram, Ingrid

bm.lars.reseblogg sa...

Funchal är ju en härlig stad. Vi bodde där under vår vecka på Madeira. Jag är nog som du, är inte helt bekväm med sjögång, speciellt inte på större färjor som rullar över vågorna....

BP sa...

I Funchal har vi varit tre gånger, och staden är väldigt fin och mysig. Att åka med dessa korg-slädar nedför dessa branta vägar skulle aldrig falla mig in. Däremot gjorde vi några levada-vandringar på egen hand, Men ni hade ju troligen bara en dag i Madeira, då hinner man nog inte med.

Freedomtravel sa...

Tråkigt att du blir sjösjuk! Jag hade klarat båtturen, men hade istället haft svårt för linbanan. Sååå höjdrädd ;) Jättefina foton!!!

Husbilen-Ellen sa...

Tack för kommentarer!
Ingrid: Kryssningen var mellan den 9 - 16 februari, så vi kom hem och fick vara med om den hemska sand/stoftstormen. Vi har aldrig varit med om något så hemskt som den.
Britt-Marie o Lars: Vi har bara haft en halvdag tidigare i Funchal, så vi hade en hel del att titta på. Däremot har vi tidigare kryssat runt på och vandrat på ön.
BP: Funchal är en fin stad. På ett dygn hinner man inte med så mycket. Vi har tidigare sett och vandrat på ön, så nu fick det bli fokus på staden.
Freedomtravel: Jag är också höjdrädd, men kommer jag upp 15-20 meter så går det bättre, om jag inte tittar rakt ned.
Ha dé gott!