söndag 15 mars 2020

Utflykt på Gran Canaria

Lördagen den 7 mars hyrde vi en liten personbil, för att få lite nya intryck av ön. Den röda streckan är hur vi åkte.

Vi startade västerut och for GC 200, förbi Molino de Viento, en väg vi åkt många gånger. Solen lyste fint denna vackra dag.

Vi följde den vägen tills vi kom till väg GC 204 och svängde då till Tasartico, en smal

och krokig väg. När vi körde här gick mina tankar till Needles Highway i South Dakota.

Men vägen öppnade upp sig och vi fick en vidunderlig utsikt ner mot La Aldea de San Nicolas de Tolentino.

Ett möte klarade vi av.

Havet visade sig, men det tog längre tid än man tänker sig dit ner.

Vi kom ner till en kullerstensstrand. Strax innan var en camping. Sista biten från byn till havet var en dålig grusväg. Ser du bergakungen och hans profil? Här fikade vi, innan vi tog samma väg upp igen till GC 200, för det finns ju inget alternativ.

Sen åkte vi förbi Aldea och ut till havet vid Play la Aldea. Där blev det en glasspaus innan

vi tog oss upp till Balkongen och fotade mot Teneriffa.

Lennart ville se var avspärrningen tog vid från andra hållet, så vi åkte motorvägen till slut och körde upp på gamla GC 200 från det hållet. På håll kunde jag fota kröken vid den gamla utsiktsplatsen Andén Verde.

Vi körde ned igen och tog motorvägen tillbaka till Aldea. For igenom orten och följde sen GC 210 till Artenara. Här har vi åkt tidigare,så du kanske kommer känna igen något motiv. Även den här vägen är smal och slingrar sig uppåt.

Många olika bergsformationer var det!

Här var det riktigt branta serpentiner uppåt och

på andra sidan kom vi till en damm, med grön och lågt vatten.

På några ställen stack berget ut över vägen.

Vi körde igenom en liten tunnel och långt där framme såg vi El Nublo.

Ytterligare en damm med lågt vattenstånd. Har har man försökt leda ner vatten, men utan synligt resultat.

Ytterligare högre upp träffar vi på ett antal grotthus. De ser ut som vanliga hus i fronten, men husen går in i berget. En del av husen är fortfarande bebodda.

När vi närmar oss Artenara, ser vi var en del bränder härjade i somras. Liljor och gräs kommer snabbt tillbaka medan träden var svarta.

Artenara och den vita Kristusfiguren på bergets topp. Vi svängde in till Restaurante Cueva del Molino,

där vi åt en riktigt god middag.

Vi åkte sen vidare GC15. Där hade också elden löpt amok, men det ser ut som stora fibblor som blommar för fullt nu!

Vi passerade Cruz de Tejeda på vår väg nedåt mot norra delen av ön

Vackert här också, även om molnen kom på den här sidan av bergen.

De här blå skönheterna växte på många ställen utefter vägen.

Senare blev det väg GC 151 och här körde vi igenom La Solana.

Ju närmare vi kom motorvägen mot Las Palmas, ju mörkare blev himlen.
Vi fortsatte motorvägen söderut och gjorde ett uppehåll på IKEA för kaffe .Vi fick med oss ett ett nytt köksbord hem.
Det blev en lång och händelserik dag med massor av nya intryck.

Så här i Corona-tider känns det som om vi verkligen lyckades pricka in vår utflyktshelg!
Sedan midnatt gäller nu hemkarrantän för oss och alla andra på ön och 15 dagar framåt.

Det var ingen dålig tur ni gjorde!
Jag läste om att ni var satta i hemkarantän och jag hoppas att ni har det bra i alla fall. Här får vi än så länge röra oss fritt.

Det var precis vad jag tänkte skriva - vilken bra tajming för den helt underbara utflykten. Bilderna är helt fantastiska och visar att Gran Canaria har så mycket mera att erbjuda än turistorterna.
Så det är hemkarantän som gäller även på Gran Canaria, trodde den gällde bara för fastlandet. Men med tanke på ur fint vädret är hos er, så går det ju ingen direkt nöd på er. Mataffärer och apotek håller ju öppet som jag har förstått det. Å i motsats från Sverige säljs ju vin/öl på supermarkets där;-)

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken tur ni hann med den här fina utflykten! Vi hann med en enda utflyktsdsg men sju sv våra femton betalda golfrundor innan vi sitter här. Tyvärr ser det väl ut att bli lite sämre väder så vi kan kanske inte njuta på takterassen längre. Men som sagt; vi är friska, det är inte krig, mat har vi i kylen och förhoppningsvis kommer vi hem om ett par veckor...

Ama de casa sa...

Det är verkligen en otroligt vacker ö! Vilken fantastisk dag ni fick och synnerligen vackra bilder :-)
Googlade på Needles highway, och jag undrar om jag ska våga visa dom bilderna för Anders. Såg inte ut som en väg jag skulle vilja åka på, samtidigt som det ser otroligt spännande och vackert ut där :-)

Jodå. Vi sitter också i hemmakarantän. Inte så muntert, men det är ju bara att "gilla" läget.

Gran Canaria har verkligen ett kraftfullt och mäktigt landskap.

Tack för alla kommentarer.
Det är skönt tänka tillbaka och se bilder från utflykten nu när vi hemisolerade. Ingen fara med oss. Tror det är lugnare här än i Sverige. Antalet sjuka ökar, men inte hört om någon som insjuknat i de närmaste samhällena. Vi har inte sett något av hamstring, så vi vill tro att det finns mat och toapapper även framöver!