fredag 27 november 2020

Adventsbestyr

 

Vi tar våra dagliga promenader i Norrköping. För det mesta har det varit grått.

En gång när barnen hade studiedag, gjorde jag en biltur till Finspång, för att få se familjen och nyförvärvet på avstånd. Kändes bra även om det är svårt med avstånd. Jag skulle ju så gärna vilja vara riktigt nära, men ....

Jag fick ju se och prata med dem en stund och så fick jag med ett gäng album hem, som jag ska skanna foton ifrån.

Det har också varit en och annan solig dag och det är roligare att fota då. Gamla tullhuset var inklätt. Tidigare har det varit plåtslagare på taket, men de har nog slutfört takläggningen.

Vi tittade till Ellen en dag efter blåsvädret. Allt verkade bra.

I veckan som gått har vi haft tvättstugan, men också storstädat och gjort adventsfint.

När det var gjort blev det kaffe med lussekatter och pepparkakor. Vi har skyndat oss för att få i ordning för att vi skulle njuta och ha det skönt över helgen innan min operation. I går kväll blev det ett antiklimax, då de ringde från sjukhuset och sa att operationen var inställd på grund av Covid 19-läget. Jag blev jätteledsen.

I dag blev det en långpromenad i solen och mobilen kom fram. Vid Hemgården hängde det som en äreport över ingången. Kulorna gjorde sig fint mot den blå himlen.

Längre fram utefter Saltängsgatan var den här målningen på en el-central.

På gaveln var det här motivet. 

Vid Karl Johans park var förstås kaktusarna borta, men det låg ett stort paket med klossar! Till vad månne?

Vi fortsatte till Folkparken och där var en stor och en mindre svan i den torrlagda dammen.

Längre in i parken låg fortfarande frosten kvar. Första gången för den här säsongen, som det var frostigt gräs och halkig asfalt! 

Utanför Gamla Yllefabriken höll man fortfarande på att arbeta med stödmurar och man hade schaktat undan mycket jord, så berget kom i dagen.

Swartziska huset med sitt berömda valv ska rustas, åtminstone taket. Swartziska huset uppfördes med John Swartz som byggherre efter ritningar av Carl Teodor Malm 1837-42. Släkten Swartz drev sen 1761 en snusfabrik på fastigheten Knäppingsberg. Snusfabriken fanns kvar till 1931.(Wikipedia)


Lite längre fram anlägger man en gångväg.


Vid gamla Torget fick vi en förklaring til Klossarna. De ingår i en ljuspromenad. Vi får se om vi kan ta en skymningspromenad framöver.


Vid Repslagerebacken har man nu gjort färdigt trappavsatser med räcke! Blev snyggt!


Längre bort på Repslagaregatan har man grävt upp gatan för rör och ledningsarbeten. De höll på att fylla igen.


På andra sidan gatan fortskrider bygget vid kvarteret Ankaret.


Väl hemma igen drog jag några gånger i vetesurdegen innan det var dags att lägga den i jäskorgar.

Några timmar senare blev det en gott bröd som vi åt av i kväll.

På eftermiddagen blötte jag upp gammal toppmossa och stoppade i ljusstjärnan som pappa Nisse svetsade på tidigt 50-tal. De två fåren har varit med varje år sen 1953. Flugsvamparna har också många år på nacken. Fåren är inte så vita längre, men jag lekte med dem och sen mina barn när de var hos mormor Asta. I år står de utan att någon rör dem.

När vi ändå startat tidigt med allt annat i år, så passade vi på att testa årets glögg och ett gäng av Nyåkers pepparkakshjärtan! Det kunde ju passa att fira Asta på det sättet! Grattis till mig och barnbarnet och förstås en tanke till mamma.

Ha en riktigt bra 1:a ADVENT!

5 kommentarer:

Anki sa...

Trevligt med en tur till Finspång ... men visst är det tråkigt att inte få krama sina kära! Så fin hund de skaffat!
Tack för promenaden genom sta´n ... alltid trevligt! PÅ tiden att de renoverar Swartziska huset ... det har sett dåligt ut i flera år ...
Ska försöka ta mig in och titta på de fina ljusarrangemangen någon eftermiddag när det skymmer :)
Ha nu en fin adventshelg!

Hedwig sa...

Tack för titten! Jag hoppas få möjlighet att komma upp gör att se ljusinstallationerna.

BP sa...

Kul med ett fullspäckat inlägg från dig:-) Den läckra el-centralen har jag sett hos Anki. Sedan ska det bli skoj att se ljusinstallationen md alla klossar. Tror den kommer bli enormt fin.
Tycker om din adventsdekoration där du använt gamla saker som du uppskattar och har minnen av.
Osis med din operation. Du är tyvärr en av många som råkar ut för samma öde just nu.

bm.lars.reseblogg sa...

Så kul att få följa med på era promenader i Norrköping. Tråkigt med inställd operation. Detsamma har drabbat ett par av våra bekanta. Nu önskar vi er en fin adeventstid i alla fall!

Elisabeth sa...

Tack för alla kommentarer!