söndag 1 november 2020

Måndag 19 oktober och framåt

 


Sen senaste inlägget skrevs har vi varit ute på våra dagliga promenader i stan. Både här och där träffar man på elscootrar. Det kan inte vara lätt vara synskadad eller rullstolsburen i den här stan.


En dag när solen visade sig var vi till Ellen och hämtade våra cyklar. 


Andra dagar följer vi husbygget vid kvarteret Ankaret. Det går snabbt nu.


Senast jag gick förbi med mobilen i fotoläge, hade de kommit så här långt.


En annan promenad kollade vi in husen utefter St Persgatan med utsikt mot Värmekyrkan.


Där är inflyttningen gjord.


Vid Kjällvindsgatan - Kvarngatan återstår en del.


Statyn av Moa Martinsson på Norra Grytsgatan med Motala Ström i bakgrunden.


En blick in på Västra Grytsgatan mot Södra Grytsgatan kan man se en del nya hus, som tagit form senaste året. Nu asfalterar gatan.


Rakt fram från Norra Grytsgatan, på andra sidan Kungsgatan är snart ytterligare ett hus redo för inflyttning. Sen kommer det byggas ytterligare ett hus utefter Kungsgatan. Tätt kommer det bli och inte mycket sol kommer nå ner mellan husen, men säkert kan man hålla koll på grannarna mittemot.


Vid Bredgatan- Garvaregatan finns det ett läckert hus. Jag kan tycka det är lite tyskinspirerat.


I hörnet i bottenvåningen finns en liten restaurang "Skrymslet under trappan".


Yllefabriken har fått en järngrind, så mer än så här kan vi inte se av innergården.


Från Järnbron mot Garvaregatan kan vi se att de rustar det vi tror är utloppet från kraftverket under jord.


Vi har också gått utefter Åbackarna.


Höstfärger, men visst saknas solen.


Änderna matchar den gröna gräsmattan.


En dag gick jag och väninnan Agneta runt Åbackarna 

och Folkparken. Kul att träffas, även om det måste ske på ett Corona-säkert sätt.

Dagarna liknar rätt mycket varandra och gråheten lockar mig inte till fotografering, så det blir nog lite glesare mellan inläggen.





6 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Fina höstbilder! Håller med, inte genomtänkt att slänga scootrarna runt sig så där. Tråkigt!

Hedwig sa...

Snart känner jag inte alls igen mig i stan. Så många nya hus och kvarter.

Eva sa...

Tack för den trevliga rundturen på stan. Så fina bilder.

bm.lars.reseblogg sa...

När jag ser era inlägg från promenader i Norrköping tänker jag varje gång att det är en stad vi ska besöka. Av någon anledning har det aldrig blivit så. Nu får vi nog alla inse att hösten är här på riktigt och se fram emot att det börjar ljusna om två månader....

BP sa...

Så det byggs i Norrköping! Precis som här byggs husen alltför nära varandra för perfekt utsikt på grannarnas balkonger med kvällsmat under sommaren.
Husen är aningen mera varierade i Norrköping än här. Lite färre skokartonger.
Det där "kaklade" huset är åtminstone ett försök till kreativitet...

Elisabeth sa...

Tack för alla kommentarerna! Det händer mycket i Norrköping med omgivning. Vi trivs bra här och det finns mycket att titta på. I och med att industrin var centrerad till centrala Norrköping och i driftlångt in på 1970-talet finns de gamla industribyggnaderna bevarade, vilket är unikt i den här omfattningen.
Välkomna hit! Kommer du hit, så hör av dig! Alltid kan jag visa några av mina pärlor!