lördag 6 februari 2021

Akryltavlor 2020, del 2

 


201007 gjorde jag min första akryltavla 18x24 cm med silikondroppar. Jag blev riktigt nöjd med resultatet. 
Första färgerna köpte jag på Dollarstor. Här hade jag kompletterat med färger från Amazon efter tips från USA. Silikon och akrylmedium kom från Panduro. Allt beställt på nätet.


Av 2 färger som blev över, gjorde jag en liten tavla 12x12 cm.


Jag fortsatte experimentera med olika färger och silikondroppar på duk 12x12 cm. Tavlan fick vara med om några olika omgångar innan jag blev nöjd.


En äldre tavla 12x12 cm återanvände jag genom att först måla på färg och sedan skrapa.


Slutresultatet blev sedan det här med rinnande färg.


En annan tavla 18x24 cm torkade först så här,


och så en ny färgomgång där slutresultatet blev det här.


Det här oroliga havet i soluppgången, blev min 22:a tavla, 24x30x3 cm. Färgen blandades med Floetrol o vatten. Ser du havsguden?


Nästa duk, 20x20cm, blev en återanvänd blandtekniktavla, som fick rinnande färg och silikon över sig. Jag blev väldigt nöjd!


Den 24:e tavlan, 20x20 cm, testade jag att blanda akrylfärgen med vatten och alkohol.( Lennart var med på att "offra" odrickbar kinesisk alkohol, som stått sen vi var där 2004.) Resultatet blev en del mindre celler. Det var metallic i en del färger, som gör att det blänker.

Fortsättning följer en annan dag.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Alla Dina tavlor är så fina, jag blev extra förtjust i den med lila och svart, det kan bero på att det är nästan samma färger som mina gardiner i köket
Ha de så gott och Kram
Hälsar
Anita

Hedwig sa...

Vilken glädje det vsra att expetimentera med ett så gott resultat. Härliga färgkombinationer.

JoY sa...

Kul att få se dina akryl tavlor. Blev förtjust i den blå, tredje tavlan, fastän jag inte är en ”blå” person. Har själv lekt lite med olja.

BP sa...

Tycker också att alla dina tavlor är kanooooon. Gillar att du experimenterar och att du gör "småtavlor". För småtavlor hittar man alltid en plats till
Min favo är trean och den med det "oroliga havet i soluppgången".
Kolla den här länken. Tror du kommer gilla hennes tavlor med blandteknik. Kanske de inspirerar dig. Hon gör också "minitavlor" och jag har en hel massa av hennes vackra verk:
https://www.konst.se/hedeart

Elisabeth sa...

Tack för alla kommentarer. Tar lite energi att visa upp, samtidigt som det är kul att dela med sig!