måndag 29 mars 2021

Omväxling

 


Förra lördagen for vi till Linköping och umgicks med Per och hans familj utomhus. Hasselns hängen släpper sitt pollen. 

En annan dag i veckan tog vi Kimstad-vägen till

Bråttoms sluss och gick längs Götaa kanal till

Hulta sluss och sjön Asplången. Där blev det en äpple-paus innan vi vände tillbaka. Vi njöt också av lärkans drillande.

Vi såg och hörde många sångsvanar på håll, liksom tranor.


Några svanar i flykten, men även här på för långt håll. Hade ingen tanke på fåglarna när vi åkte hemifrån, så jag hade bara mobilen med.


Hemma har jag bakat Gákku, ett samiskt bröd


som jag gräddade i varm, men torr gjutjärnspanna. Blir segt och gott med smör och lite, helst renkött på, men går bra med annat pålägg också. Som godas när brödet är lite ljummet!


En annan dag ringde väninnan Hedwig och undrade om jag hade tid för en promenad, då hon var tillfälligt i Norrköping.. Hon och Jippii gjorde min dag!

I lördags var vi till Finspång och umgicks utomhus. Det blev en hundpromenad, 

fika och paketutdelning på altanen. Vi var två som fick försenade födelsedagspresenter och några som fick påskpaket.

Det blev också korvgrillning innan vi sa hej då! En jätteskön dag i det fria!

Vissa dagar hr det varit sämre väder. I söndags kom snöblandat regn, men snön är borta nu.

Då bjöd Lennart på en god hemlevererad sushi-lunch. På morgonen försvann skägget till stor del, men så hade han ju fått en trimmer i födelsedagspresent!

Jag hade mina stora nya silverörhängen på mig. En riktigt smakrik lunch med många olika fisksorter.

Jag har också målat en del. Här i guld, bruna och svarta toner, 30x25x1 cm.

En liten tavla på masonit, 20x20 cm.

En annan i samma storlek, men med en gnutta vitt.

En i svepteknik, 24x30x1 cm och 

en liknande i samma storlek och färgställning, men med gesso på underlaget.

På förmiddagen idag blev det ett besök på ögonmottagningen. Läget stabilt.

Ha dé gott!

2 kommentarer:

BP sa...

Så jag skrattade - åt Lennarts skägg alltså, eller rättare sagt åt det faktum att han fick en trimmer i födelsedagspresent. Han fattade vinken med andra ord - hahaha:-)
Den första av dina brungula tavlor är min favo:-)

bm.lars.reseblogg sa...

Så mysigt att träffa barnbarnen! Nu går det förhoppningsvis mot varmare och ljusare tider så utomhusträffar blir enklare och skönare. Nu är det länge sedan vi träffade mina barnbarn så längtan är stor. De här guldbruna tavlorna var riktigt läckra!