torsdag 29 juli 2021

Stora Lund - Gränna Camping - Åsens by - Bogla Ställplats - Bisonfarmen Gate - Mariestad - Åmmeberg - Finspång - Norrköping

Vår senaste utflykt med husbilen Ellen.

Vi hämtade upp barnbarnen i Linköping och föräldrarna kom med i sin personbil. Första stoppet blev vid Rökstenen, där barnen fick bekanta sig med runskrift.

Vi åkte sen till Stora Lunds naturreservat och badplats, där det blev lunch och bad.

Målet för några dagar var Gränna Camping. Vi hade bokat två stora platser, så vi fick plats med husbil , tält och lek. Första dagen bekantade vi oss med campingen och fick en fin solnedgång.

På torssdagen for vi med färjan till Visingsö, där vi tittade på Visingsborgs slottsruin,

åkte Remmalag och

och lekte på Leklandet. Vi hann förstås med fika/lunch och glasspausar. Sen blev det färja tillbaka till Gränna och campingen.

Där blev det bad och mat på en hamnkrog, innan vi spelade spel och njöt i kvällssolen.

Efter bad och utcheckning klockan 12.00 på fredagen, for vi vidare till Åsens by nära Haurida.

Där hade vi en skön eftermiddag med att mata kaniner,

titta på bökande grisar,

testa styltgång och mycket annat.

Vi kan rekommendera deras ostkaka med sylt och grädde till kaffet!
Här skiljdes våra vägar. Barnbarnen for vidare med föräldrarna mot hemmet och vi

fortsatte till Bogla ställplats. En plats utan el kostar 100 kr. Finns tillgång till vatten, tömning av grå och svartvatten. Koordinaterna är: N 57° 44' 34,36''  E 14° 17' 23,76'' . Vi hade en skön kväll tillsammans med 9 andra husbilar på en stor plats.

På lördagen fortsatte vi mindre vägar till Smålands Taberg. Vi såg på håll ett rött hus uppe på ett berg. Så klart vi var tvungna åka upp och titta. Där hade tidigare tre kungar tittat ut på omgivningarna, när de gjort sina Eriksgator eller liknande.

En skön stund där uppe med fin utsikt åt olika håll.

Resan gick vidare och vi kom till Bisonfarmen Gate. Koordinaterna är: N 58° 10' 39,87''  E 14° 09' 48,83''  Kostnaden 190 kr inklusive el. Finns möjlighet till vatten samt tömma grå- och svartvatten. En WC med dusch samt diskbänk. Saloon med servering av fika eller bisonburgare. Gårdsbutiken säljer olika köttprodukter. Vi handlade förstås för kommande dagar.

På kvällen var jag besviken, då vi inte sett en endaste Bison, men när vi vaknade på söndagen hade vi ca 50 djur framför ögonen!

Mäktiga djur!

Vår resa fortsatte norrut på små vägar.

Nästa stopp var ställplatsen vid hamnen i Mariestad. Det här var vår utsikt från Ellen.
Koordinater: N 58° 43' 0,91''  E 13° 49' 12,89'' Kostnad 190 kr utan el för plats med tillgång på vatten och tömning av grå- och svartvatten samt servicehus med toa och dusch.

Vi tog en promenad in till centrum, där vi tittade runt och åt varsin god pizza på en uteservering.

Vi passerade förbi hamnen, men där var för mycket folk för att stanna. I bakgrunden är domkyrkan. En gammal beteckning som lever kvar. Stiftets domkyrka finns i Skara.

Vi sov över natten och fortsatte sen på måndagen mot Töreboda, där vi gick utefter kanalen, samt tog en fika. Himlen mulnade mer och mer och åskan mullrade. Vi hann in i Ellen och åka en liten sträcka, när regnet kom.

Det blev bara en kort regnskur. Vi körde på en för oss ny väg, men

där vi kom fram till välkända platser. Vi stannade vid småbåtshamnen i Åmmeberg och deras ställplats.
Koordinaterna: N 58° 51' 42,50  E 14° 59' 43,22'' Kostnad 150 kr inklusive el. Möjlighet till vatten och tömning av grå- och svartvatten. Fanns dusch o toa om man ringde ett telefonnummer för att få kod.

Vi gick runt i omgivningarna och tittade på det gamla förfallna bruket. En gång i tiden var det pampigt här.

På tisdagen fortsatte vi vägen och for rakt igenom metropolen Dalby, med sina vägnära röda hus.

Vid Mariedamm var det järnvägsarbete. Här ska anläggas dubbelspår.

Vi fortsatte en liten väg, så vi kom ut söder om Kristinefors.

Lennart styrde mot Finspång, där vi hälsade på dottern med familj.