måndag 19 juli 2021

Västerängs Ställplats - Norrköping - Doversund - Finspång - Arkösunds Camping - Å kyrkoruin - Finspång

Vår resa under tiden 210712-18.

Vi lämnade ställplatsen Västeräng och for till Norrköping (röd markering), där vi mellanlandande en stund i den varma lägenheten, innan vi for vidare ut till Doversund vid Glan. Där hade vi en skön eftermiddag och kväll.

Morgonen därpå åkte vi till Finspång och for då förbi Risinge kyrka, som fått korset förgyllt och förmodligen översyn av taket. Här höll de på att plocka ner byggnadsställningen. Modiga personer högt upp!
Vi hämtade barnbarnen och for till Arkösunds Camping.

Där etablerade vi oss på Campingen, lekte och åt, innan det blev en upptäcktsfärd till fots i Arkösund. När vi kom till bryggan behövde vi en stärkande glasspaus,

innan vi fortsatte ut till badholmarna. Därefter blev det bryggvandring och sen åter till Campingen.

På onsdagsmorgonen var vi på plats vid båten Svanö, för att ta oss ut till Harstena via Kopparholmarna och Tyrislöt.

Det var en fin och svalkande båttur!

Det var många båtar, som ville angöra Harstena. En del fick plats vid bryggorna och andra fick fara vidare.

Vi började med att äta på restaurang Loftet, innan vi tog oss runt på ön.

Vi tittade på konstutställning, ett bageri och förstås den vackra näckrosdammen. Timmarna i land gick fort och så var det dags för

återfärd.

Väl åter vid Ellen dröjde det inte länge förrän vi var nere vid badplatsen.

Även på torsdagen blev det tre omgångar med bad och

lek och spel av olika slag.
På eftermiddagen kom Ann och Leffe samt Lena och Totte med sina husbilar. När barnen kommit till ro, tyckte de att jag kunde gå bort och prata med mina vänner. Gulliga de!

Vännerna åkte vidare efter ett hej då och på återseende!

Vi tog grusvägen mot Stegeborg, men svängde av innan mot Å. Där fick vi chans att studera en älg på rimligt håll.

Vi kom till Å och svängde ner till kyrkoruinen. Vi åt lunch innan vi tittade runt.

Vi tog också en promenad ner till Slätbaken, men där blev det inget dopp.
Resan gick vidare till Finspång, där vi lämnade av barnen. Vi blev kvar i skuggan på altanen och senare blev det grillfest på vildsvinskött! Jättegott!

bm.lars.reseblogg sa...

Så skoj att rå om barnbarnen. Vi har ett par inbokade kusiner om några veckor så vi får se vart vi tar vägen med dem. Hur kul det än är behövs en vilodag efteråt….. Det känns att vi inte är 25 år numera.

Full fart på dig, Lennart och barnbarnen i härliga miljöer. Tusen tack för den sightseeingturen:-) Å Noelle är så otroligt lik dig.

Elisabeth sa...

Tack för kommentarerna: Vi har haft riktigt roligt med barnbarnen. Kul få rå om dem en smula. Sen kan man behöva någon dags återhämtning. Åtminstone med den här värmen.