söndag 13 februari 2022

Bilutflykt, del 1

 

I torsdags hyrde vi bil och för GC 500 längs östkusten på Gran Canarias till El Doctoral, där vi svängde upp och tog en liten "rättöversväg" mellan El Doctoral och Agüimes. Inget jag kan rekommendera, förutom att vi kom förbi ett hus med flera stora paraboler.

Tyvärr blev det ingen karta på hur vi åkte, för GPS-spåret i mobilen, försvann utan att vi märkte det.

Vi fortsatte GC 100 till Ingenio, där bougainvillean blommade fint!

Vi och några cyklister fortsatte GC 121. Det gick uppför och på sidorna av vägen fanns grönskande buskar. Regn gör underverk!

Vi stannade vid en utsiktsplats och tittade tillbaka på området vi kom ifrån.

Berget hade många håligheter.

Vägen snirklade sig och några Agave-blommor lutade tungt.

Vi passerade byn Cazadores. Byn ligger fint, men ingen väg jag kulle vilja åka flera gånger dagligen.

Vi kom ut på väg GC 130 och upp till fluffiga pinjeträd.

På en höjd såg vi någon typ av observatorium

och närmare oss ett blommande mandelträd.

Här uppe på höjderna är det en spännande natur.


Vi stannar vid Calderas de los Marteles och tittar ner i den uppodlade vulkankratern.


Åt andra hållet fanns vandringsstigar och en bergstopp,


också skira blommor och


ett försäljningsställe. Vi föll för hela torkade fikon och kanderade mandlar. sötsuget satte in, när vi fick provsmaka de färska och smakrika produkterna.


Innan vi fortsatte fick de här blommorna också stå modell på ett antal foton. Kan inte riktigt härleda sorten, men de var fina och växer på många platser så här års. Någon typ Margerit, men ändå inte.


Vi fortsatte GC 130 och kom till ett område med underbart vackra mandelblommor.


Alla träden surrade av insekter, främst bin.


Jag försökte fånga dem på bild, men de hade bråttom. Inte för inte som de heter arbetsbin.


Trägen vinner! Här fångade jag två bin med mycket pollen på sina bakben.


Det finns säkert många olika sorters mandelträd, för blommorna är väldigt olika i färg och form.
Jag förstår att du börjar bli mätt på blommor, så ....


Resan gick vidare och jag fotade pinjeträd, som eldskadades för några år sen när elden färjade fritt bland dem. Nya grenar och barr kommer direkt ut från stammen.


Längre fram kom vi till vägarbeten.


Diken fördjupas och nya stödmurar byggs  upp.


Vi svänger av till GC 600 och där fanns också nya stödmurar.


Vi passerar Cueva Grande och följer GC 15 mot Tejeda en bit. Här var marken terrasserad.


En del hus fick vi se på närmare håll, andra med i fjärran.


Vi fortsatte uppåt på väg GC 230, som hade fin utsikt över dalgången.


En del odlingar på terrasserna.


Lennart rattade vidare med riktning mot Teror. En vidunderlig utsikt för mig som passagerare!


Den här fastigheten hade ett skyddat läge av berget. Observera akvedukten, som vi åkte under.

Här stoppar jag för den här gången. Flera foton följer på inlägg del 2.

6 kommentarer:

BP sa...

Japp, det har hänt en del på Gran Canaria, inte minst har man piffat upp vägarna och skyddsmurarna. Bra där!
Blommorna på mandelträden är ju helt fantastiska. Så vackert! Kanderade mandlar säljs ju här nästan bara på julmarknader. Å varje gång jag bestämmer mig för att köpa en påse brukar de vara slutsålda. Detsamma gäller för kanderade äpplen...

En jättefin utflykt med härliga vyer.

Ingrid sa...

Vilken fin utflykt ni gjort och de blommande mandelträden är väldigt vackra.
Ha en fin fortsättning på kvällen!
Kram, Ingrid

bm.lars.reseblogg sa...

Blommande mandelträd har jag aldrig sett IRL. Det känns som att det behöver planeras in en resa vid lämpligt tillfälle! Så fina foton och vilken häftig natur!

Elisabeth sa...

Tack för kommentarerna!

Vi hade tänkt åka upp i bergen tidigare för att se mandelblom. både Kaliman och min fallolycka försenade det hela. Nu fick vi åka till högre höjder för att se riktigt vacker mandelblom. Längre ner, var de i stort sett överblommade. Jag tycker mandelblommorna är väldigt vackra och de har så olika "ansikten". Att den här vägsträckan fått nya murar och kanter på vägarna har bl.a. att göra med elden som härjade här uppe förvintern 19/20. Då raserades många vägar.

Freedomtravel sa...

Trevligt med en utflykt! Och så vackra blommor! Verkligen helt annat klimat än här :)

JoY sa...

Spännande natur och visst är det vackert med de blommande mandelträden. När jag bodde i Kashmir var det mandelträd i dalen och med olika nyanser.