lördag 5 februari 2022

Senaste tiden

 

Strax före kl 16 kom det en befriande regnskur. Den varande inte länge, men vi trodde caliman och allt sandstoft skulle vara borta.


Det var det på morgonen. Jag hann tvätta en maskin och ta en promenad innan luften tätnade. Vi fick torka i torktumlaren och även äta sen lunch inomhus.


Den 29:e öppnade jag inte ens dörren för att fota. På förmiddagen var luftkvalitén 168, som sedan ökade, så vi bestämde oss för att vara inne. Så blev det även på söndagen då värdet gått upp till 214.


Jag bakade pizza till lunch och när ändå ugnen var varm bakade jag en rulltårta och en sats kokosdrömmar också.
Även på måndagen var luftkvalitén ohälsosam och vi höll oss inne. På tisdagen gick värdena nedåt till runt 100 och på eftermiddagen gick vi ut och handlade, men då var munskydden på p.g.a. caliman.


På onsdag morgon vaknar vi av ett konstigt ljud. Det är regn och blåst som slog på taket. Det varade bara en kvart, men det blir fräschare i luften.


Vi gick ut en promenad och en bougainvilleas förevigades.


På eftermiddagen kom Yvonne och Mikael på kaffe. Solen blev intensiv, så jalusierna liksom ett och annat ögonlock åkte ner. Det var länge sen vi sågs, så det kändes jättekul att de kom över.


I torsdags var vi över till Susanne och Anders på god lunch och kaffe. Det var också jättetrevligt! Känns väldigt bra att få bryta kalima-isoleringen med trevligt umgänge.


På en av våra promenader höll den här hibiskusblomman på att slå ut!


I går var vi till Verdemar och träffade många av våra vänner där. Vi delade middagsbord med Elisabet och Jussi liksom


Yvonne och Mikael. Åter en skön eftermiddag och kväll!


I går fyllde Anna 44 år! Förstår inte hur det går till, för själv känner jag ju mig inte mycket äldre än så!

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Så vädret kan ställa till det, men jag förstår att med så dålig luft håller man sig inomhus. Ni har det ju annars så mysigt med träffarna med era vänner.
Visst är det väl tur att man inte känner sig så gammal som åren säger. Hur skulle det gå då!
Ha det fortsatt gott!
Kram, Ingrid

JoY sa...

När luften är så tät förstår jag att man håller sig inne. Bra att baka och fylla upp frysen med goa kakor.

BP sa...

Är det inte Covid-19 så är det Kaliman. Hoppas sandstormen är ett minne blott nu. Vi råkade aldrig ut för Kaliman när vi var på Gran Canaria. Ja, inte att jag saknar den upplevelsen;-)
Stort GRATTIS till din dotter som är sååååå lik dig:-)

bm.lars.reseblogg sa...

Det där med kalima låter inte speciellt kul, förstår att ni höll er inne. Nog är det konstigt när ens döttrar snart är lika gamla som en själv??? eller har jag glömt något….
Ha det fortsatt gott!

Elisabeth sa...

Tack för era kommentarer. Kaliman har vilat sig och kommit igen, men nu är det. Senaste dagarna har det varit Moderato, så vi har varit ute en del. Ja alltid är det något!