måndag 21 mars 2022

Veckorna går fort

Vi är ute och promenerar om dagarna och försöker ta vara på det vackra vädret. Det innebär också att vi följer nybyggnationen i Norrköping.

Nu är det sista tomten på Kvarngatan - Kungsgatan, som får ytterligare ett höghus. Det tidigare huset får ett mörkare läge.

Ibland behöver vi omväxling. Förra lördagen parkerade vi vid Kulturhuset i Finspång och gick över gångbron mot Nyhem. Lillsjön var då täckt med is.

Vi gick runt på andra områden också och avslutade med ett besök hos Anna och Patrik. Wincent byggde med senaste Legosatsen på köksbordet, medan vi andra pratade.

Dagen därpå gjorde vi en tur till Linköping, där vi umgicks med barn och barnbarn, men där vi också tog en promenad mellan två slussar över Kinda kanal.

En annan dag for vi till min väninna i Vånga. Vi såg granbarkborrens fortsatta härjningar.

Vid en vägkant i Skärblacka, var det ett överdåd av blåsippor.

I går gjorde vi en tur ut till Stegeborg. Mangårdsbyggnaden ligger fint på sin höjd.

Nedanför och på andra sidan vägen finns Trädgårdshotellet.

Vi fortsatte ner till Stegeborgs slottsruin och parkerade vid restaurangen.

Ruinen har vi tittat på tidigare, så nu blev det en brygg-promenad. Jag började med att fota mot färjeläget på andra sidan Slätbaken.

Vi följde bryggorna förbi ställplatsen och ut till den lilla ön.

Där fanns bastu och badtunna, som man kan hyra. Härlig utsikt därifrån.

Vill man inte använda badtunnan kan man ju alltid doppa sig från bryggorna.

Vi gick tillbaka från ön och fortsatte förbi alla upplagda båtar. Fortfarande finns en tunn ishinna vid platsen för sjösättning av båtar.

Vi fortsatte förbi campingen för långliggare och följde en nygjord väg. På skuggiga partier fanns det fortfarande snö.

Ekbacken lockade oss och stigen gick fram

till en inhägnad plats med badvik och

en vacker plats för att sola och umgås på.

En fantastisk dag med fina upplevelser!
Inspiration till Stegeborgspromenaden fick vi av Arne och Benita med bloggen: https://xoeocholivia.blogspot.com/

Our Vantastic Travels sa...

Nu är det härligt i naturen med lite kvarvarande snö o is mellan tidiga vårblommor. Men ändå vill man ha mer vårblommor o lite grönska på träden för det är värmen som vi väntar på!

bm.lars.reseblogg sa...

Tänk att vi aldrig kommit till Stegeborg på våra husbilsturer, men samtidigt bra att ha många resmål på önskelistan! Vilken blåsippsbacke! Jag var ute med väninnor och fikakorg förra måndagen och då såg vi några enstaka grupper, men det är så mysigt!

Arne L sa...

Kul att inspirera. Det är ju ett av syftena med bloggen.

Måste säga att jag inte skulle vilja bo i de nya husen i Norrköping. Husen är ju byggda så nära varandra att man kan se vad grannen äter i sin lägenhet och på sin balkong. Sedan är det ju så skuggigt. Precis så bygger man här också. Ogillas skarpt!
Härliga bilder med fantastiska speglingar:-)

Vilken vacker Blåsippsbacke, längtar att få se en sådan. Stegeborg är en populär plats för husbilarna. Vi har varit där när dom höll på att bygga den men aldrig övernattat.