måndag 25 juli 2022

Stora Rödje ställplats - Norrköping

 

I går morse vaknade vi till en mulen dag.

Vi lämnade Stora Rödje ställplats och tittade tillbaka på den storslagna vyn


över gården och sjön Sommen. 
Lite högre upp finns en parkering och några bord. Platsen kallas Kungabordet efter att Kung Gustaf VI Adolf med sällskap åt lunch där på sin Eriksgata i Ydre kommun 1953. 


Vi gjorde stopp i Linköping hos sonen och fick med oss en del bär och grönsaker hem.


Lejongapen var vackra. De påminner mig om barndomen, då min morfar var förtjust i dem och han hade många varianter.


Väl hemma passerade vi svarta vinbären.


3 lite svarta vinbär, blev 6 små byttor med C-vitamin. I matsked i frukostfilen ger dagsbehovet av C-vitamin.


Jag snoppade också 3 liter krusbär, som vi malde. Det får bli marmelad vid något annat tillfälle.
Mellan varven kokade vi också lag till tre sorters olika inläggning av gurkor. 
Det blev en lång dag och jag var helt klart trött, när det var dags att lägga sig.

I dag faller det ett tunt duggregn. Lennart har hand om tvättstugan, medan jag fortsätter pyssla i köket.

2 kommentarer:

bmlarsreseblogg sa...

Vi har också plockat vinbär hos Lars dotter, några skedar i vinteryoughurten smakar verkligen sommar! Visst är det mycket jobb med bär, men så gott att ha i frysen.
Vilken mysig husbilsresa ni haft och kul att vi fick följa med.

BP sa...

Då är vitaminintaget för hösten och vintern säkrat:-)