fredag 4 augusti 2023

Vad som hänt i stora drag sen senast


Promenader i Sommar-stan. Det har kommit ut sittmöbler och hängmattor på flera ställen i centrala Norrköping.

En dag kom Hedwig hem till oss tillsammans med Jippii. Det blev lunch och mycket prat tillsammans. Hedwig hade stickat en jättevacker mörkblå tröja till mig. Superglad över den!

Blommorna frodas i planteringarna. Blomman påminner om Lyckliga Lotta, så kanske kan det vara det.

Under senaste tiden har jag gått igenom skåp och gallrat ur en del. Förra lördagen var vi med på bagagelucke-loppis. Nu är vi en erfarenhet rikare, men inte värt mödan. De vi inte sålde åkte vi till Erikshjälpen med, förutom Rörstrands Annika porslin.

Vi har också varit till returpunkten med annat.

Livet är ömsom vin och vatten och så tar det slut! I går var vi med i Kullerstad kyrka och tog farväl av Monica Petersson. Begravningsgudstjänsten hölls i min konfirmationskyrka. Efteråt var det minnesstund med lunch på Skogängsgården.

Kullerstad kyrka är en vacker liten 1100-tals kyrka. Numera hålls den stängd stor del av året.

Väl hemma igen, plockade vi ihop och tog oss till Ellen. Det blev färd mot Finspång, där vi handlade innan vi fortsatte mot

Zinkgruvan. Efter en sväng fick Lennart bromsa in, då ett par tranor med sina något flygfärdiga ungar var på vägen. Stora fåglar som behöver lite startsträcka för att komma upp i luften.

De flög inte lång sträcka utan fortsatte gå på en slåtteräng.

Vi fortsatte i regnet till ställplatsen i Zinkgruvan, där vi sovit gott under natten. I stort sett hela natten har det smattrat av regn på taket. En härlig känsla! Nu har regnet slutat men det är väldigt grått!

Jag myser i min nya fina tröja, som Hedwig stickat! Vi tar en lugn förmiddag här, innan vi fortsätter till husbilsträff i Svartå.


Gårdagens resa från Norrköping till Zinkgruvan.


4 kommentarer:

BP sa...

Herreguuuuu vilket väder!!! Men tröjan Hedvig har stickat till dig är fantastiskt fin. Å ja, du har rätt, regn under natten är väldigt romantiskt;-)

Anki sa...

Verkligen en snygg tröja som Hedvig gjort till dig!
Vädret är väl inte det roligaste, men inget vi kan påverka ... som tur är!
Kullerstad kyrka är en fin liten kyrka där vi varit på dop, bröllop och begravning ...
Ha en fortsatt trevlig tur ... hoppas solen tittar fram!

Anonym sa...

Skönt att tröjan blev så bra på dig. Tacka din mamma för garnet.

Elisabeth sa...

BP: Vädret har inte varit bra, men vi har haft trevligt ändå. Mer regn kommer, så det är skönt vara hemma.
Anki: Hedwig är otrolig med stickor. På annat sätt också! Kullerstad kyrka är så vacker. Det är min barndoms kyrka. Jag har alltid varit fascinerad av den vackra tulpanen!
Hedwig: Jag är så glad åt din stickkonst, men gladast över att du är du och att du är min väninna!!