onsdag 26 juli 2023

Hemma i Norrköping

 

Väl hemma igen har jag tagit fram akrylfärgerna. Det var länge sen sist. Men allra mest tid har jag ägnat åt att gå igenom skåp och lådor för att sortera ut en del, innan senhöstens flytt.

Vi gjorde en tur till Holger i Skärblacka. De röda näckrosorna i dammen är vackra!

På hemvägen åkte vi förbi där jag växte upp. Huset har förlängts med en carport och ett tak över förstukvisten har kommit på.

Senare i veckan träffade jag Irene, en husbilsvän. Även hon uppväxt i Skärblacka. Vi var ute och  åt tillsammans. Timmarna försvann snabbt iväg. Så är det när man har trevligt!

Det blev mer tid för målning i arbetsrummet innan vi

for till Kvarsebo och gratulerade Erik. Kul att ses, då det var ett tag sen.

I söndags var vi till sonen och plockade svarta vinbär.

Väl hemma passerades bären. Blir gott att ha i frukost-filen!

Kunde inte motstå blommorna i Linköping. En blomsterfluga höll på att landa på en röd Solhatt!

I måndags kväll kom regnet ungefär samtidigt som vi satte oss i bilen och åkte till Sörsjön. Där fanns Ann och Leffe, husbilsvänner men också GC-vänner. Sonhustru och barnbarn med flickvän var också med. Det blev bastubad för herrarna och senare hamburgare och korvgrillning för oss alla. Timmarna försvann snabbt under markisen! Så kul att ses.

Det var mörkt och nattdimma när vi åkte hem!

I går blev det promenader i solen. Vi gick Östra Promenaden när vi såg "Utsikt innifrån ett träd" av Alvaro Campo från 1972. Vi gick sen vidare

till Inre hamnen och tittade på nybyggnationen av bostadsrätter, som sker.

Där fanns nytt rosa konstverk och ny vit bro över MotalaStröm.

Där fanns också sandlek och liten vattenbassäng för mindre barn och 

bassäng för de äldre - barn eller vuxna, som kan simma. 2 meter djup bassäng. Bastu finns i huset rakt fram. Trevligt ordnat.

Mellan husen kommer det vara ett kanalsystem.

Det stora sädesmagasinet, Andreas kvarn, kommer vara kvar, men byggs om för allmänheten i bottenvåningen. I resten av huset kan det bli kontor och bostäder.

En fin återblick varifrån vi kom, med en gammal hamnkran, som monument över det som en gång i tiden var.

Vitlysing med "sin böjda nacke", var vacker i solen

Vi fortsatte Saltängsgatan ner till Karl Johans Park och kaktusplanteringen. I år hyllas Basketföreningen som hunnit vara verksamma i 60 år.

När vi vände oss om påmindes vi om att Eldkvarn skulle spela på kvällen.

Vi gick hemåt över Saltängsbron med de vackra petuniorna.

Senare tog vi oss ner till Karl Johans Park igen. Vi lyssnade härifrån en stund innan vi gick runt 

det inhägnade och utsålda området. Eldkvarn startade 1971 och gav nu en av två kvällars avskedskonsert i Norrköping.


Vi var många som lyssnade från Norra Promenaden. 


När vi gick hem passade jag på att ta kort på nybyggnationen Kristinagatan- Repslagaregatan. Huset kommer fram mer och mer!

3 kommentarer:

BP sa...

Kaktusplanteringen är som varje år en fröjd för ögat. Ni verkar bo i centrala Norrköping som är en så fin stad. Varför flyttar ni till Finspång?

Anki sa...

Så roligt att du tagit fram dina målargrejor igen!
Tack för alla fina bilder från det som är nytt och obekant för mig ... jag bara måste ta mig i kragen och ta mig dit och titta! Kaktusplanteringen är ju också värd ett besök! Kul att du träffade Irene ... många år sen jag träffade henne nu. Hälsa henne från mig!
Hade gärna varit in till stan och lyssnat på Eldkvarn ... har alltid gillat dem
Ha det fint!

Elisabeth sa...

Tack för kommentarer:
BP: Vi lämnar centrala Norrköping för Finspång, för att få det lite lugnare, men också förstås för att komma närmare dottern med familj och få lite närmare till naturen.
Anki:Ja, det händer mycket i Norrköping, både vad det gäller byggnation och även aktiviteter. Jag hälsar till Irene, när jag träffar henne igen! Det var också länge sen vi såg senast.