tisdag 18 juni 2024

Nu rullar Ellen igen


 Idag blev det en kort men vacker etapp från Finspång till Godegård och vidare till Motala ställplats vid Borenshult.

Vi lämnade Finspång. Jag tror det är några fler båtar på plats, än när vi var ute på säsongens första resa.

Vi tog väg 51 norrut och svängde av vid Prästköp till Tjällmo och sedan Godegård. Det är ungefär 10 år sen vi stannade till här senast. Godegård var ett ståtligt säteri

med arbetarbostäder utefter vägen. Nu är de husen öde och förfaller fort. Det finns ett porsinsmuseum vid säteriet.

När jag gick längs vägkanten började jag plocka några blommor. Buketten har jag sen fyllt på vid några andra stopp.

Vi åkte in till Motala och där handlade vi mat. När vi precis plockat in varorna i Ellen, kom det en häftig regnskur, som höll på ett tag.

Vi körde ut till ställplatsen vid Borenshult. Vi han bara parkera när en liten tur-båt, Kung Sverker kom slussande uppför slussarna i Göta kanal. 

Koordinater till ställplatsen är: N 58° 33' 20.64  E 15° 4' 43.85'' Det kostar 200 kr utan el. Servicen är toa och ev dusch samt soptunna. En glasskiosk finns i anslutning till kanalen.


Vi åt lunch och sen begav vi oss längs kanalen mot Motala, jag till fots och Lennart på cykel. 


Ett monument finns över Otto Edvard Carlsund, som var chef för Motala Werkstad under åren 1843  -1870.


Längre fram var Platens grav.


Lennart som cyklade på andra sidan kanalen, tog en närmare titt på familjegraven på sin återväg från Motala Motormuseum. Jag vände och promenerade tillbaka till Ellen. Det blåste motvind från Vättern och jag frös i min tshirt.

På återvägen blev det bl.a. foton på den blommande kirschkålen. Vackert eller hur?


Göta kanal-säsongen är igång och en del segelbåtar kommer för motor.


Väl åter vid Ellen blev det kaffe med äpplebröd. Ellen gav oss lite lä, men det dröjde inte långt efter avslutad kaffestund, innan vi flyttade in.

2 kommentarer:

bmlarsreseblogg sa...

Där vid Borenshult är det riktigt fint. Vi har goda vänner i Motala som har guidat runt oss i omgivningarna och Motala Motormuseum tyckte vi mycket om.

Elisabeth sa...

BM o Lars: Borenshult är en riktigt trevlig ställplats, men jag kan förstå att ni trivs bättre hos vännerna.