fredag 1 maj 2015

T.o.r. Skärblacka många gånger


De senaste veckorna har det varit nästan dagliga resor till Skärblacka. Vi har försökt ordna det så bra som möjligt för Asta i hennes rum på äldreboendet, Hallegården. Vi har förstås varit mest inomhus, men vi har njutit av blomsterprakten vid parken vid Folketshusvägen, där Asta bodde tidigare.


När jag fotade körsbärsblommorna kom en humla flygande.


Det blev några närbilder på humlan.


Vid parkeringen är det en vacker ek- och vitsippebacke.


I söndags var barnen med och tog vara på en del saker, som Asta inte kan ha med sig. Gamla plåtburkar var populära.


Här tre gamla smörbyttor från slutet av 1800-talet. De är från Horksäter i Vånga, där Astas mormor Amanda huserade. Det kärnade och saltade smöret förvarades i byttorna.


I ett köksskåp hittade jag Astas första glasögon. Så klart det skulle provas. Inte så olika dagens mode, men styrkan var för dålig!


Jag har haft några dagars avbrott från packande och flyttande, då jag varit hos barnbarnen i Finspång och Linköping. I förrgår fick jag dessutom en skön dag tillsammans med väninnan Gunilla i Ödeshög. Här är Jackie på alerten då matte håller på med mat vid köksbänken!


Härom natten drömde Asta att hon satt i Lennarts knä och blev lugnad av honom. När han var med till henne, passade hon på att förverkliga drömmen. Jag var lite sen med kameran, så det blev en darrig bild.

3 kommentarer:

BP sa...

Alltså här bir jag nästan tårögd! Din mamma Asta är ju helt underbar. Hon ser så fin ut och har så färgglada kläder på sig. Ingen "gammal tant" här inte. Tjejen hänger ju med än!
Å japp, även om dina "naturbilder" är suveräna som vanligt så slår Asta alla de andra foton. Så det så!

Dessan sa...

Klart man vill hjälpa sina föräldrar som du gör. Förstår att det varit en del jobb för er. Men säkert jätteskönt när allt är klart. Kan tänka mig att gamla saker är populära för dom yngre. Själv har man haft det också i sina dagar:) Va roligt att hon trivs så mycket med Lennart:) Roligt för dom båda...o för dej såklart.

Anki sa...

Så skönt att din mamma mår bättre och att hon trivs på Hallegården. hon ser ut att trivas i Lennart knä också :)
Kul med de gamla burkarna och smörbyttorna från Horksäter... riktiga klenoder!
Visst är körsbärsträden fantastiska... svåra att motstå :)
Ha det gott!