söndag 5 juli 2015

Sundsvall


På förmiddagen i går tog vi en promenad längs strandkanten. Kortet taget mot Alnön.


Även här fanns det lupiner.


Vi åkte sen gamla vägen in mot Sundsvall, med nya E4:an till vänster.


Bron kommer närmare, men vi kör in under den.


Infarten till Sundsvall har ändrats. Bron tar onekligen plats, men det kommer säkert bli fint när allt ställts till rätta.


Vi parkerade på en gata och gick via Bünsowska tjärnen ner till stan.


Gustav Adolfss kyrkan är en mäktig tegelbyggnad.


Vi tog oss ner till hamnen och alla aktiviteter som var där.


Det var något som inte varit i våra tankar, men något drog oss hit. Vi på SM-tävlingar!!


Vi tittade på udda grenar som dragkamp,


Roller Derby, som definitivt inte var någon fröken-sport. Det var många tuffa tag!


Här tittade vi på när de kastade varpa. Det hade jag inte sett sen 1980-talet vid Stånga-spelen på Gotland. Här var det träffsäkra herrar - från Gotland!


Efter ett antal timmar i solen och med mycket vatten i magen, drog vi oss tillbaka till husbilen Ellen. Där stekte jag de 20 strömmingar jag fick av Hasse igår kväll. De smakade otroligt gott!


Under sena kvällen tog vi en runda utefter Selångersån. Här stärker man upp kajen.


På återvägen till Ellen passerade vi gamla Posten och Nils Wedels konstverk i glas och marmor från 1955: "Folkvimmel". Jag gillar verkligen det här verket!!


Sent i säng, gjorde att vi sov länge på morgonen. Sen åkte vi till Sidsjön. Vi gick runt densamma och jag hade med Nikkon-kameran och tog några blomsterbilder. Rödklövern är frodig och grann!


Närstudie på en kråkvicka.


Ängsklockor finns i massor, men är svåra att fånga i vinden. De är så skira.


Vattengillande växter, som jag inte vet namnet på.


Som avslut blir det Midsommarblomster!

9 kommentarer:

Ama de casa sa...

Vilka härliga bilder från Sundsvall! Det var år och dar sen jag passerade där - bron var nog inte ens påtänkt :-)

Matts Torebring sa...

Det skulle vi ha gjort i vintras, på väg till Jokkmokk, kört under bron i stället för på den. Då blåste det 18 sekund/ meter och glashal vägbana. Vi kände hur bilen gled i sidled. Det var riktigt otäckt. Fast jag har väntat på nya genomfarten i mer än 40 år och ville inte åka den gamla vägen. Ha det gott.

Margaretha Lillvik sa...

Åh ni har varit i mina gamla hemtrakter. Flera år sedan vi var där nu. Kanske blir det i Augusti en tur uppåt....om det inte är för mycket mygg. Kul att känna igen sig särskilt den gamla vägen in, för där på Skönsmon bodde jag, alldeles bredvid vägen, nu är huset rivet. Ha en fin tur.

JoY sa...

Kul att ni hamnade på SM-veckan, det var lite udda sporter ni fick se.
Stog ni på ställplatsen under bron, eller såg ni om det fanns någon där?
Kram

Husbilen-Ellen sa...

Såg ingen ställplats där. Vi stod på en gata inne i stan.

BP sa...

Har följt SM-Veckan i Sundsvall på Sportspegeln. Så himla många olika sporter som jag inte ens visste att de fanns. Kan glädja (!?) dig med att den veckan äger rum i Norrköping nästa år. Bäst att vara på plats så för att dokumentera;-)

Den nya bron i Sundsvall har väl öppnats för ungefär ett år sedan, eller mins jag fel. Följer en Sundsvallsbloggare som skrev om den nämligen.

Lennart och hans tankar sa...

Nystekt Strömming, mums!

Kram

Dessan sa...

Vilken härlig dag ni fick. Kul också med ny aktiviteter...på rullskridskor:-)) Fint blomster också...Det finns några platser vid båd hamnen mitt i stan för husbilar. Om dom inte plockat bort dom platserna. I fjol fanns dom ialla fall. Ha det fint. Kram

Husbilen-Ellen sa...

Nu var det tivoli där, men vi sov bra utefter en gata.