söndag 8 maj 2016

Utflykter

I går var jag chaufför. Det var vackert väder och jag styrde ut mot Arkösund. De var mycket trafik, men många svängde av till Sänkdalens gård, där det var "Kosläpp". Det har vi sett många gånger förr, så jag valde åka vidare till Arkösund och parkerade utanför huset hos Gerd och Lennart. Det var kul att de var hemma, så att vi fick träffa dem en stund och senare även Lennarts syster Barbro med make Ingemar.

Gerd har gröna fingrar och som alltid lyser det vackert i rabatterna!

Ljuvliga tulpaner, med mycket pollen! Tulpaner är en av mina favoritblommor.
På hemvägen var det lugnare med trafiken.

Vi var hemma någon halvtimma innan Anna ringde och hörde om vi inte ville komma till dem och grilla. Så klart vi ville! Det dröjde inte så länge förrän morfar Lennart var igång med första sagoboken.

Eftr maten hade vi tårtkalas och några presenter till 3-åringen, som fyllde i februari, när vi var i Spanien. Det var helt ok att fira en gång till! Storasyster fick hjälpa till öppna paket, men fick också några egna. När barnen hade somnat, fick vi en pratstund innan jag tränade mörkerkörning.

När vi drack förmiddagskaffet på balkongen i dag, såg jag på Fb att väninnan Anita, skulle till Ramundermarken i Söderköping. Jag hade ingen aning om att det var idag. Med en lätt övertalning var Lennart med på att åka dit en stund. När vi kom till Göta kanal var det bro-öppning. Det blev snabbt kö.

Vi parkerade vid skolan och gick in mot Rådhustorget i Söderköping. Vi passerade en tomt med frodiga rabarber, som strax var redo för blomning. Där kunde det bli goda pajer!

Att gå här, känns som om tant Grön, tant Brun och tant Gredelin skulle kunna komma när som helst. Men det var bra farbror Blå som gick där!

Vi hann precis fram för att höra ungdomsorkestern spela. Mormor Anita filmade barnbarnet, när han spelade trummor i orkestern. Stolta modern Petra var också där och lyssnade.

Det var soligt och varmt och en hel del folk i rörelse!

Några båtar fanns vid kajen,

men det fanns många lediga platser. Det känns som den här helgen var en start på säsongen!

Det var många stånd både här och där. Vi nöjde oss med en varsin stor glass-strut med hemgjord glass från källaren vid Rådhustorget. Smakade riktigt gott. Deras lakritsglass är kanon, enligt min smak!
Hemvägen blev över Östra Ryd och Västra Husby. Stora vägen mot Norrköping, var inte att tänka på med all köbildning!

Vid det sista ståndet, innan vi gick till bilen, handlade vi matbröd. Hemma har vi nu skivat och fryst in det mesta brödet.
Vi har haft trevliga dagar och jag börjar bli bekväm med C 3:an!

Jag gör som BP föreslår och länkar inlägget till  Marits Helgbilden. Där kan du se flera helgbilder

Det suveräna inlägget borde du ha lagt upp på Helgbilden som Marit håller i. http://maritjohansson.se/blogg/

Underbara bilder, fantastiskt väder och ja - ett toppen inlägg helt enkelt:-)

Tack för kommentar och att du väckte mig! Jag har tappat bort Helgbilden, men nu är jag på G.

Verkar som vi fått energi av att komma hem! Det är nog solen!!

Barbro sa...

Ser verkligen underbart och somrigt ut!

Det har varit riktigt skönt!

Livet genom bilder sa...

Kul att se hur det skiljer sig åt i Sverige när det gäller våren/sommarens intåg

Helen sa...

Det ser ut som ni haft en väldigt bra helg. Söderköping ser ut att vara en väldigt mysig stad som man kanske borde besöka någon gång.

Dessan sa...

Ser ut som ni har det rätt skönt sedan ni kommit hem. Mys med barnbarnen måste väl vara det bästa:) Mys i solen medan ni kan. Kramar

Ama de casa sa...

Oj vad härligt! Ni har hunnit med massor av trevligheter ju :-)

Violen sa...

En härlig somrig helg fylld av aktiviteter! Mys med barnbarnen är bland det bästa som finns!
Ha en bra vecka!

Vilket positivt och somrigt inlägg! Mysig bild på barnbarnet i knät. Vi har haft en enorm husbil stående här under en månad när mina svärföräldrar varit i Portugal och Spanien under en månad. De borde ju ha åkt med husbilen dit, eller hur? :) Söderköping måste vi ta en sväng till i sommar, så fint foto med husfasaderna i olika pastellfärger och så Farbror Blå som kom med på fotot..! Rabarberna har inte kommit lika långt här, med snart så. Ha en fin vecka!

Reser man norrut, kan man få uppleva våren flera gånger!

Söderköping är absolut värd ett besök!

Mys med barnbarnen är absolut en favoritsyssla. Blir mer idag.

Gäller passa på när det är fint!

En bra tid nu!

Om de bara är borta en månad, kan jag förstå att de flyger, för transportsträckan ner är tråkig om man bara kör motorväg.
Söderköping har mycket att erbjuda sommartid, så ta gärna ett besök där. Då du är i närheten kan ett stopp i Norrköping och Industrilandskapet med Åbackarna också vara en upplevelse!

anemonen sa...

Vilken aktivitet hos dig.Finfina bilder

Riktigt somrig helg o morfar Lennart för traditionen med att läsa saga vidare, toppen!

Eva Trillian sa...

Vilken härlig helg ni haft! Gott sällskap - gammal som ung!
Söderköping :) en fin liten stad som gör sig extra fint på sommaren!

Mias Mix sa...

Det var ju bra att BP bad dig lägga in i helgbilden så vi fick se alla dessa fina somriga bilder!! Ser ut som en väldigt härlig helg!

Vi gillar också att köpa, oftast lite annorlunda bröd på marknader. Det blir sällan Söderköping för oss, på grund av avstånd för bara en weekend.

Tack för alla kommentarer! Vi hade en fin helg och brödet från marknaden smakade riktigt gott!

Anni sa...

Vilken fantastiskt mysig och härlig försommarhelg ni hade, full av trevligheter!