måndag 18 juni 2018

Hirtshals - Färöarna

Etapp 5.

Vi hade en lugn förmiddag på Ställplatsen, innan vi åkte några km in till Hirtshals. Där handlade vi lite frukt och grönt, som vi packade in i Ellen, innan vi gick runt i Hirtshals. Det blev lunch i Ellen innan vi for ner till färjeläget.

När vi hade checkat in och fått våra hytter bekantade vi oss med båten och Lennart dessutom med en färöisk öl, som han tyckte var god. Jag hade akupressurarmband för illamående och tog senare en åksjuketablett, så jag avstod alkoholen.

I går passerade vi Shetlandsöarna på ganska nära håll, men då hade det börjat regna, så droppar på fönsterrutorna och regn gav foton i gråskala!

Strax efter klockan 22, lokal tid, såg vi Torshavn, Föröarnas huvudstad.

Direkt vi kom av färjan vid 22.45 åkte vi till Torshavns Camping, där vi fick en plats med el för 240 DKK. Koordinaterna är: N 62° 1' 3,4''  W 6° 45' 16,2''

Under natten som gick har det regnat i omgångar och blåst. Vi hade en havsnära placering på Campingen. Så fint det varit med lite sol! Campingen var nybyggd med fräscha duschar, toaletter, kök etc.

På förmiddagen tog vi väg 10 norrut på ön Streymo. Regnet har fortsatt komma skurvis och vinden har tilltagit.

De flesta korten är tagna genom vindrutan och då blir det regnprickar. Regnet bidrar till många vackra vattenfall!

Så rätt var det är kommer solen igenom de grå molnen och det blir ett fint skådespel några sekunder. Det gäller vara beredd med kameran, för det varar inte lång stund.

Det är många vägnära bäckar med fall och på sina ställen växer de samman till stora vattenfall.

Vi har passerat genom en lång tunnel och här är vi på väg att passera över bron till ön Eysturoy och orten Norðskáli.

Vi åkte väg 23 norrut till Eiði.

Vi tog oss igenom orten

och mot deras Camping, som ligger på en gammal fotbollsplan. Koordinaterna hit är N 62° 18' 23,9''  W 7° 5' 1,8''. Det kostar 200 DKK/natt. Då ingår el, även wi-fi som är ok, därför kom det här inlägget till.
Vi hoppas på bättre väder tills i morgon. Idag har det varit riktigt "skit"-väder med skurar och ihållande regn, sen vi kom hit. Det värsta är ändå blåsten. Till och från är jag rädd för vindbyarna, som kommer. Ellen är ett stort vindfång. Vi har försökt parkera så bra det går, men vinden vrider sig.

Så här långt är det mycket gröna öar, många vattenfall och vackra vyer, som inte går fram på regnvåta foton.

Lennart och hans tankar sa...

Spännande och annorlunda resa!.
Kul att följa!

Oj, hoppsan, det var minst sagt ett annorlunda resmål. Vad kan ha lockat er dit?

Hoppas att regn och obehaglig blåst avtar. Intressant att följa er på resan

Eva sa...

Färöarna är verkligen ett spännande resmål dock inte känt för sitt vackra väder. Mer känt för sin vilda och sköna natur och med mycket blåst och regn. Men när det är sol där så lär det vara otroligt vackert. Önskar er en mycket trevlig och äventyrlig resa i det något vilda naturlandskap.

Så ni siktade på Färöarna, ett otippat resmål för er som ju älskar sol. Men Shetlandsöarna hade nog varit ännu värre - vädermässigt alltså. Man har ju sett tv-serien;-)
Hoppas verkligen innerligt att ni får lite bättre väder, för annars är det ju inget kul.

PS. Ser att Lennart börjat med skägg han också precis som min man. Suck säger jag bara;-) DS.

Jag tycker att dina regnvåta foton är jättefina, just det hör väl Färöarna och Seychellerna till, men jag hoppas att ni får bättre väder framöver.

Erkligen dramatiskt och annorlunda VUer! Fārjekostnad ca?

Den mest udda hitintills!

Naturen och det underbara landskapet lockar oss.

Blåsten har hållit i länge men avtagit på eftermiddagen idag.

Tack! Naturen är kanon, men blåsten med storm i byarna var inte kul.

Det är naturen som lockar. Färöarna har inte bättre väder än Shetlandsöarna. Vi hade räknat med regn, men inte storm i byarna.

Tack för att du var observant! Koordinaterna är ändrade.

Vädret har blivit bättre idag, så vi får hoppas det står sig. Kramar

Det är ett väldigt vackert landskap med bra vägar och bättre ska det bli. Kolla på Smyril line, det är mycket om och men som avgör kostnaden.

Anna | Boihusbil sa...

Vilket fantastiskt roligt resmål att följa! Inte ens tänkt tanken att en kan ta husbilen till Island. Så jag har lite att läsa ikapp ser jag :) Tack för att ni delar och fortsatt lycka till på er resa!