tisdag 26 juni 2018

Mývatn - Skútustaðagígar - Akureyri - Dalvik, etapp 11

Etapp 11

Vi lämnade Hlið Camping i sol efter en regnig och blåsig efternatt i söndags. Vi körde söder om Mývatn på väg 848.

Det är väldigt välordnat med rastplatser utefter vägarna. Här stannade vi vid en och jag fick lite känslan av de gotländska raukarna.
Här var ett av turistbussarnas mål. Under tiden vi höll till här, kom tre olika bussar med folk från världens alla hörn.

När vi lämnat skuggsidan blir det ett helt annat ljus.

Nästa stopp blev vid Skútustaðagígar, som har pseudokratrar som bildades av gasexplosioner när kokande lava flödade över våtmarkerna. Den här typen av kratrar finns endast på några ställen till på Island och på Hawaii. Skútustaðagígar är en populär plats för fågelskådare och skyddas som ett naturskyddsområde för naturliga våtmarker. Vi och många andra gick runt på de välordnade gångarna.

Marken är översållad av stora smörblommor och styckvis röd ängsyra.

Vi såg massor av olika fåglar, men de är kvicka i vändningarna! Fåglar vet jag väldigt lite om och definitivt inte vilken art det här är. Fågeln är en smalnäbbad simsnäppa, se kommentar nedan.

Det var varmt, ca 20 grader, men vindarna reducerade lite av värmen. Kändes ungefär som vinterdagarna på Gran Canaria.

Utanför ett hotell vajade den vackra flaggan.

Vi fortsatte resan ut till ringvägen, väg 1. Det blev en del uppför och nedför innan nästa stopp vid Goðafoss.

Goðafoss är ett mäktigt och vackert fall. Här har kommunen gjort det lättillgängligt även för handikappade med asfalterad gångväg till forsen.

Vägen går väldigt vackert ner till Islands andra stad, Akureyri. Trots det, är den inte speciellt stor med sina dryga 20000 invånare.

Vi mötte väldigt många turistbussar på vår väg neråt i den bördiga dalgången.

När vi kom till en rastplats mittemot staden, såg vi skälet till det. En kryssningsbåt låg för ankare och det var de passagerarna som skulle göra Island.

Vi åt mat på parkeringen innan vi fortsatte ner i stan. Vi hade ställt in GPS´n på Bonus matbutik, som är något liknande med Netto eller Lidl. Där bunkrade vi upp med färskvaror, innan vi körde in till en centrumparkering vid Citycampingen.

Vi går backarna nedför förbi kyrkan till hamnen. Utifrån kunde vi se att kyrkan hade många vackra fönstermosaiker, men kyrkan var stängd, så vi fick inte se dem inifrån.

Från andra hållet är kyrkan pampig.

Efter en tuff promenad uppåt till Ellen, fortsatt vi med färden norrut längs väg 82.

Himlen mörknade mer och mer och strax till höger utom bild når vi Dalvik.

Vi hann bekanta oss med  campingen innan regnet kom. När det slutade stack jag ut huvudet genom dörröppningen och tog kortet. Vi betalade 3500 ISK/natt inkl. el. Vi bestämde oss för stanna här 2 nätter. Vi har upplevt så många intryck att vi behöver ha en vilodag med lite praktiskt som tvätt. Koordinaterna hit är: N 65° 58' 4''  W 18° 31' 56''.

I går var det vackert men blåsig. Strax fortsätter vi vår resa.

FANTASTISKT landskap! Tack för att vi får resa med er!!

Väldigt roligt att få se alla fina bilder. Fina vattenfalls bilder, är det kallt i vattnet?

Tack! Här är otroligt fint även när himlen är mörk och med en och annan regnskur. Kanske kan vi inspirera er till en tur. De vägar vi har åkt klarar ni också!Kramar

Tack! Sanning och säga har vi inte känt på havsvattnet, men det är ju Norra ishavet, så det anar jag. På östra sidan går ju golfströmmen, så där kanske det är varmare. Däremot finns det många heta källor och badanläggningar från dem i många orter. Kramar

Arne L sa...

Att lupinerna tar över även på Island! Visst är de fina, men ... Fågeln är en smalnäbbad simsnäppa. Finns långt norrut även i Sverige och har t o m med setts vid dammen i Vrinneviskogen under flyttning.

Tack Arne! Den fågeln har jag inte sett tidigare, men nu har jag sett massor av den, samt en mängd andra. Du/ni skulle trivas här med alla fåglar! Lupinerna, den blålila finns nästan över allt och i mängd. Synd om den låga skira fina fjällfaunan, som vi känner igen från Norrland.