söndag 8 juli 2018

Reykjavik - Grindavik - Reykjavik, etapp 22 och 23


Etapp 22 och 23


I går morse for vi från Reykjavik längs väg 41. Köpcentren vi åkte förbi hade reklamskyltar från samma affärskedjor som i Sverige. Lite längre fram passerade vi även IKEA.


Vi svängde in på väg 420 och såg återigen en del lavafält.


Himlen var grå och det hade regnat, men vi undgick det. Vi kom ut till fyren vid Garðskagi. Den byggdes 1944, samma år som republiken Island bildades och ersatte den mindre, som inte syns på fotot. Solen började bryta igenom


och kom mer och mer. Runt fyren och vidare söderut var många fågelskyddsområden.


När vi stannade för lunch, hade vi havet på ena sidan och de här formationerna på andra. Flygfältet Keflavík finns längre in. Mot havet fanns en mängd betongfundament. Kanske var det här i trakten som amerikanarna höll till?


Vi fortsatte väg 44 och väg 425. Vid Sandvikur träffade vi på de här lavaformationerna. Jag associerar till överjästa bullar, med sina stora sprickor!


Strax intill kunde vi tydligt se "sprickan" mellan de tektoniska plattorna, den nordamerikanska och eurasiska. De glider isär med två cm per år. Väcker en del tankar!


En bro har byggts och förenar "plattorna"! Jag tolkar bron symboliskt, när så många bara tänker på det egna i stället för vad som förenar oss!


Vi såg rök i fjärran och kom till Reykjanesvirkjun. Det är har man tar hand om hett vatten och ånga från


Gunuvher och området däromkring. 


Anläggningen sedd från gejsern Gunnuhver.


Här kändes vår litenhet inför jordens mäktiga krafter! Blåser en del men inte kallt.


Resan fortsatte genom ett kargt landskap, där inte ens mossa eller lavar verkade trivas. Ser du grishuvudet?


Vid 17-tiden, när vi närmar oss Grindavik, minskar det blå på himmelen och en del mörka moln dyker upp. Fåglarna, i massor, flyger fram och tillbaka!


Vi svänger inte ner till samhället utan tar vägen upp till Bláa Lónið/Blå Lagunen. Vi förstod tidigare under dagen, att man var tvungen boka tid, för att komma in och bada där. Det behövdes ett par dagars framförhållning. Vi tittade utanför! Hit kommer inte lokalbefolkningen för att bada. Däremot var det en mängd turister, som vill ta sig ett dopp. Vattnet Lennart står vid är kallt och inbjuder inte till bad, men det har lite av badets färg av kisel.
Molnen mörknade och tätnade, så vi tog oss till campingen i Grindavik. Koordinater: N 63° 50' 35,5''  W 22° 25' 19'' Kostade 4400 ISK för oss inklusive el.


Det dröjde inte lång stund förrän molnen försvann och vi fick en fantastisk kväll. Vi hade utsikt över campingens lekplats med hamnen i bakgrunden.


Vi hade tänkt stanna ytterligare en natt i Grindavik, men morgonens väderprognos med hårda vindar för eftermiddagen, gjorde att vi valde åka tillbaka till Reykjavik. Vi tog nu den "nybyggda" väg 43 till den större väg 41.  Här passerar vi ledningar med hett vatten och något "vattentorn" innan nya ledningar på andra sidan. Lupiner i förgrunden.


Lite längre fram ser vi en värmekraftanläggning för hetvatten. Ledningar åt olika håll. Reykjavik och omgivningens behov av energi och vatten kommer härifrån om jag förstått det hela rätt.


Vi passerar platta lavafält på väg in mot Reykjavik. Det kändes redan på förmiddagen i ratten att vinden ökade.


Sen vi kom till campingen i Reykjavik har vi roat oss med tvätt och städning. Lennart på knä innebär dammsugning, inget annat!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Vi såg er bil när vi körde förbi faktiskt. Så kul

Husbilen-Ellen sa...

Synd att ni hade bråttom, skulle varit kul att träffa er!

BP sa...

Nu har jag ju läst nästan alla inlägg från er resa på Irland, och vill tacka än en gång för snålskjutsen. Och av det jag har sett så kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag gillar Island eller inte. Framförallt är det vädret som "stör" mig. Landskapet är ju minst sagt annorlunda och delvis mäktigt, men nja, jag vet inte faktiskt.
Reykjaviks centrum och dess annorlunda restauranger har ju lovprisats i media. Så jag undrar om ni kommer att testa lite "stadsliv" också;-)

Ingrid sa...

Tack för ännu en tur på Island. Dina bilder är fantastiskt fina, men jag håller med BP - jag skulle nog inte gilla vädret. Fast på något sätt passar det ihop med naturen och gör den ännu mera dramatisk.
Tänk att du fick Lennart på knä!!
Kram, Ingrid

Matrixen sa...

Häftigt att åka runt på Island med Bobilen!

Ha det gott.....

Husbilen-Ellen sa...

Vi har bara testat en restaurang i Reykjavik och prisbilden gjorde att det bara blev en. Vi åt dagens lunch, som var god, jag fisk och Lennart pizza á 2000 ISK. Vi tog en varsin lokal öl till á 1300 ISK.Blev en häftig dagens! Jag gillar inte de senaste dagarnas väder, men naturen är otrolig!

Husbilen-Ellen sa...

Vädret kanske bidrar till naturens storslagenhet och vår litenhet i det stora. Jag har svårt gilla blåst. Regn kan jag hantera, men blåsten vi hade igår var inte kul.

Husbilen-Ellen sa...

Ja, det är verkligen häftigt att åka runt här och väldigt skönt att ha Ellen med sig. Det är många som hyr plåtisar och åker runt i.