lördag 4 maj 2019

Hässlevads vattendrivna ramsåg vid Sättra


I går eftermiddag lämnade vi Vadstena och for söderut via Tåkern och mindre vägar till Sättra dammar. Där stod vi på en parkeringsplats över natten. Vid femtiden vaknade jag av tranor som flög över oss. De kan låta! Sen återkom transången en antal gånger.


När vi hade parkerat för natten gick vi in och tittade på sågen och läste på skyltar, som var uppsatta på väggen.
Tidigare var det en kvarn här, som omnämndes redan på 1704 års karta. Kvarnen ändrades troligen om på mitten av 1800-talet till en enkel ramsåg. 1882 byggdes sågen om till ett flerbladigt ramverk av fabrikat Bolinder. Vattenhjulet var fortfarande drivkraften. 1908 anlade man dammen.
1936 anlades den inre dammen och dammluckorna, samtidigt som man byggde vattenränna och kassun göts. I botten installerades den vattenturbin som nu är drivkraften. 1958 var sista sågningen.
1987 upplät Sättra Gårds ägare sågen till Ödeshögs Hembyggdsförening för skötsel och nyttjanderätt. Då bildades ett "sågarelag" av gamla yrkesmän som reparerade och satte igång sågen på nytt!


Inre dammen med dammlucka.


Första helgfria lördagen i maj är det Sågardag.


Sågardagen startade klockan 10.00 med en välkomsthälsning och sen kom första lasset timmer från skogen. det drogs av två nordsvenskar och hade en modern vagn, där timret kunde tippas av.


Sen öppnades dammluckorna så att vattnet forsade ner i rännan och


turbinen drog i gång ramsågverket.


Sågbladen tuggade sig igenom stocken och det blev ett antal plankor sågade på en gång. Sågspånen yrde omkring.


Det mesta skulle blåsa ut och bilda en sågspånshög bakom huset, men


en del hamnade kvar under huset och fick skyfflas upp.Spännande se maskineriet i aktion!


Gunilla, som tipsade mig om sågardagen, träffade vi med Jackie.


Vi gick någon km in i skogen för att titta på hur de sågade timret för hand. På väg dit mötte vi nästa timmerlass dragande av en nordsvensk.


Två och två arbetade de med att såga.


Ett hårt arbete, där männen blev rejält varma.


Där fanns också några ardennerhästar. De påminner mig om barndomen.


Här spänns en timmerkälke efter en ardennerhäst.


Blåblusen och storvästen är på och timmersaxen i högsta hugg. Nu bär det avför att forsla fram timmer.


Ekipaget som lämnade av timmer först är nu i skogen och ska dra ner sitt andra lass.


Visst är de vackra!


Den här fyraåriga ardennerhästen kommer växa till sig och bli lite grövre.

Fortsättning följer på den här fantastiska dagen!



5 kommentarer:

BP sa...

Förstår faktiskt inte riktigt vad jag tittar på här. Okej, hästar som du vet vilken "ras" det är, vilket inte jag gjorde. Timmerstockar och sedan en ramsåg som jag aldrig sett och inte förstår hur den funkar.
Fantastiskt att man håller hantverket vid liv, om än bara en gång per år. Tänk så jobbigt det var förr, men charmigt. Nu är ju själva processen automatiserad men ack så tråkigt i jämförelse. Frågan är om det var bättre förr. Ur miljösynpunkt är svaret troligen ett rungande JA.

sjusoverskan sa...

Vilket underbart reportage du gjort! Måste komma ihåg det till nästa år och göra ett besök!
Kram Inger
PS. Vi åkte samma väg, som ni gjorde för ett par dagar sedan, över Kilsbergen, förbi Pershyttan och oj vad det skakade och nog var det tvättbräda på vissa ställen! Hur såg det ut i husbilen efter den resan? Vi åkte personbil. DS.

Margaretha Lillvik sa...

Vilket trevligt reportage om hur det var förr med timmer och sågning. Den dagen ska vi lägga på minnet. Vackra hästar och det var nog mycket intressant ni fick uppleva. Mysigt men ibland jobbigt att åka på dessa grusvägar...men vi gör det också.

Ingrid sa...

En så där vattendriven ramsåg finns bara någon halvmil härifrån. Den har renoverats och fungerar igen. Det är tur att det finns eldsjälar som ser till att bevara gamla kunskaper.
Jättefina bilder från skogsarbetet. När vi var nygifta fanns det ännu två arbetshästar kvar på Stenstugu, Bella och Viveka hett de, och det användes i skogen de också.
Kram, Ingrid

Janice Aliena sa...

Mitt namn är Andrea Maria,. Det här är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.Oduduwa gjorde för mig och hjälpte mig att återställa kärlek och lita på min ex-man tillbaka med sin magi och älska stavningen.
Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen lurade på mig och letade efter en skilsmässa men när jag kom över Dr.Oduduwa email på internetbloggen om hur han hjälpte så många människor att få deras ex tillbaka och hjälpa till att fixa förhållandet.och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. Jag skickade ett meddelande till email {dr.oduduwaspellcaster@gmail.com} Jag förklarade min mans situation för honom och sökte sedan sin hjälp, men till min förvåning sa Oduduwa att han skulle hjälpa mig med mitt fall och här firar jag nu eftersom min man är helt kär och bryr sig för alltid.
Min man Anderson vill alltid vara med mig och kan inte göra någonting utan att presentera mig. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap nyligen efter stavningslunchen, allting fungerar bra för mig och make, vilket är en bra fest. Jag kommer att fortsätta på internet dela detta vittnesbörd till alla här för att också söka hjälp för att återställa familjen idag, bekänna att Dr.Oduduwa verkligen är en riktig flyktig stavning. Du behöver hjälp KONTAKTA ACIK Akobe NU via e-post: {dr.oduduwaspellcaster@gmail.com}. Här är det enda svaret på dina familjeproblem och känner dig lycklig i ditt förhållande. Och det är också perfekt i SPELL LOVE, WIN EX BACK, LOVER MAT, SPELL PROMOTION, SPELLBESKYTTELSE, SPELLBESÄTTNING, GOD SPEL JOB, SPELL LOTTERY och SPELL CASE CURTAIN . kontakta även honom på sin direkta WhatsApp mobil: +79268011965