tisdag 16 juli 2019

Djupasjöns Camping - Karlshamn

Dagens etapp.

Vi hade en solig och fin morgon på Djupasjöns Camping. Vi gick en morgonpromenad och kunde då mumsa på solvarma skogshallon. Så gott!

Vi fortsatte sydväst och följde Utvandrarnas väg. Utefter den här vägen fanns många vackra ekar.

Vi åkte över Ronnebyån och där hade någon gjort en installation med belysning på kvällstid.

Det finns mycket skog i Småland, men här kommer det mer och mer inslag av lövträd.

Det öppnar upp och vi ser ungdjur på bete.

Senare såg vi rågfällt som började mogna. Här har kraftigt regn slagit ned säden.

Vi åkte över Bräkneån, som flöt lugnt och stilla.

Vi kom till Karlshamn. Här snurrade vi runt lite i stan. En Festival börjar i morgon, så de vanliga husbilsplatserna och massor av gator var avspärrade. Vi hänvisades till en långtidsparkering vid Vägga idrottsplats, där vi parkerade. Koordinater N 56° 09' 46,5'' E 14° 52' 54,5''. Här är gratis, men det finns heller ingen service. 1,3 km är det att gå till turistinformationen.

Vid 19-tiden gick vi in till Karlshamn och passerade den fina vägmarkören, 1 mil.

I hamnen, där man tidigare kunde stå med husbil, pålas det nu för en Science Park.

När vi gick efter vattnet mot gästhamnen, lämnade ett stort fartyg AAK. Den orangea båten är en lotsbåt.

En gångbro var vackert smyckad med massor av blommor.

Sparbankshuset hade en läcker entré.

Vi passerade också ett vackert korsvirkeshus. Ett hus med influenser från Danmark och Skåne.

När vi kom tillbaka till Ellen hade skaran av husbilar ökat och fler kommer det säkert bli under morgondagen.

Så fina bilder från er färd och vilken vacker milsten!
En som har guldförgyllning av namn och monogram har jag aldrig sett förut, inte finns det någon här på Gotland i alla fall.
Jag blev tvungen att googla lite och kom fram till att Raab var landshövding och monogrammet tillhör Gustav IV Adolf (De fyra strecken i G-et i stället för IV).

Härliga bilder! Å vilket fint väder ni har! Verkligen njutbart! Den där installationen i Ronnebyån är riktigt läcker och annorlunda.

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken fin dagsetapp ni haft, vackert väder och underbara miljöer!
Jag har ju lovat arbeta några veckor som semestervikarie (två veckor kvar) så vi fick bara åka förbi fina ställplatser på vår väg hem från Skåne i måndags....annars är vår landsbygd så otroligt vacker att resa omkring i.

Maj sa...

Hej ”ELLEN”.
Jan här. Skriver bara en liten notis här om att det var trevligt att träffa er typ ”IRL”.
Det blev ju lite hastigt och lustigt eftersom vi : ”Maj o Jag” var lite typ stressade eftersom vi hade en tid att passa dit vi var på väg. Hur som helst var det en trevlig pratstund tyckte jag med en av de bästa husvagnsbloggare som vi följer då och då. Det är ju själva berättandet och de fina bilderna som gör det, kan vi tycka. Men med detta sagt så finns det ju säkerligen många flera mycket fina bloggar ute i cyber - rymden. Ha det gott och fortsätt lev livet väl, man lever bara en gång som man brukar säga.
Mvh. Maj Jan och ”LOKE”.
PS: ”Djupasjön” brukar vi besöka flera gånger om året eftersom det ligger bra till för vår del.

Husisblogg sa...

Vad roligt att ägarna fick se bilder från min manlige ägares hemstad, Karlshamn.
Under festivalen brukar de gamla museumen vara öppna i den norra delen av stan, missa inte att vandra på Boön och har ni dåligt med gasol är det billigt i Karlshamn. Nu är det säkert så mycket mat i stan men annars har Vägga en väldigt fin fiskrestaurang.

Ingrid: Visst har det varit en fin resa.Mil-stenen var ovanligt fin.

BP: Fint väder har vi haft och sett en massa trevliga och mysiga grejer.

BM o Lars: Vi har rest mycket i Sverige, men det finns ständigt något nytt att se i vårt avlånga land. Det finns också massor i närområdet, som det är lätt att förbise.

Nils-Åke: Vi har varit med på Östersjöfestivalen. Mycket trevligt både för barn och vuxna!

Maj: Så trevligt att Jan kom och hälsade. Jag hoppas vi träffas på nytt, så vi får chans att pratas vid mera.

Ingela: Vi tankade gasol och åt en massa gott, men det blev inte i Vägga även om vi parkerade där. Karlshamn hade mycket att bjuda på och vi tittade både på museum och vernissage, samt lyssnade på mycket musik.