söndag 28 juli 2019

Tisdag - söndag


I tisdags kväll, sen jag bakat färdigt, åkte vi med Ellen till Lilla Älgsjön. Där fick vi en skön kväll med vacker solnedgång. Vi var fyra husbilar, två tyskar, vi och en annan svensk, samt en norrman med husvagn, som stod på parkeringen.


På onsdagsförmiddagen gick vi en fin promenad i skogen. Det finns olika långa slingor, en på 3km, en på 7km och en på 12 km och så förstås östgötaleden, som passerar.
När vi kom tillbaka till badplatsen hade det kommit mycket bilar med folk, så efter fika åkte vi därifrån.


Lite senare på dagen hälsade vi på Erik, som fyllt år. Vi hade det skönt i skuggan på hans altan.


Senare åkte vi ut till Vånga. Det blev en skön bryggkväll, på en av mina favoritplatser.


Det blev en lugn och skön natt och vi gjorde våra promenader på torsdagen. Vi fick också besök av några nyfikna tjurdobbar. Ett tag tyckte jag att taggtråden var lite klen, men de hade mycket bete på rätt sida om staketet.


På kvällen besökte vi Gunnel och Anders och njöt i deras trädgård.


Fredagen var lika skön. Jag fotade några krikon, som ska bli lila innan de är färdiga.


På kvällspromenaden såg vi en mängd hjortar. Varningssignalen gick innan jag kom så nära att det kunde bli bra kort. Jag tog många kort och när jag tittade på dem i efterhand uppskattar vi att de tre flockarna innehöll mellan 70 -90 djur. Jag har aldrig sett så många vilda hjortar på en gång tidigare.


Efter lördagens förmiddagspromenaden lämnade vi idyllen och åkte förbi Norrköping. Vi for gamla vägen förbi Nyköping via Gnesta och Järna till Södertälje husvagns klubb.


Där besökte vi Sigge och Maggan med fyrbenta charmören Svante.


Maggan hade ordnat en bra ställplats till Ellen. Prata om sammanträffanden, men på kvällen blev vi bjudna på jättegott grillat hjortkött! Vi hade en jätteskön kväll tillsammans. I morse tog vi en gemensam fika vid Ellen innan vi tackade för oss och åkte hem till en varm lägenhet, 29,4°. Trots värmen var det skönt komma hem.

6 kommentarer:

BP sa...

Vilket fint och somrigt inlägg!
Kossorna bakom stängslet - ja det var väl ett elstängsel (förhoppningsvis) eller?!

Vet inte om jag någonsin en enda hjort. Fantastiskt att se så många vilda hjortar på ett och samma ställe.

Anki sa...

Underbara bilder Elisabeth! Många, många år sen jag var vid Lilla Älgsjön ... men jag minns att det var fint där :)
Det är fint i Vångatrakten ... och hjortflockarna växer! Har flera gånger sett en stor flock ner mot Älgdalen. Flest och störst flockar mot Grensholmshållet, men åker man från oss och till Norsholm via Grensholmsvägen ser man nästan alltid stora flockar på mer än femtio djur runt Fröjerumsgårdarna. Hos oss ser vi sällan fler än 10-15 djur åt gången ... och det räcker.

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken härlig vecka ni haft och vilka underbara bilder från vårt vackra sommarsverige! Det är bara att passa på och njuta av sol och värme!

Ingrid sa...

Så fina bilder, speciellt foto med korna! Jag är så tacksam så länge vi kan få se kor ute i sommarsverige.
Ha en fin sista dag med sommarvärme!
Kram, Ingrid

JoY sa...

Trevlig tur ni har gjort och fina bilder. Härlig bukett med solrosorna, tänker på Van Gogh utställningen vi besökte.

Ama de casa sa...

WOW! Den första bilden är helt underbar! Ja, alla är fina, men den var verkligen en fullträff :-)

Perfekt att både se hjortar och sen äta dom ;-)