onsdag 24 juni 2020

Fagertärn - Olshammar


Vi visste den skulle komma - solen!. Visst blev det skillnad mot kortet från gårdagen i förra inlägget?


Vi bestämde oss för att gå runt sjön, 3,1 km och Lennart slog på GPS-spåret i mobilen.


Vid starten växte det vackra orkidéer.


Om man går runt sjön medsols, som vi gjorde, så går man på en handikappanpassad del till att börja med. Där det även fanns bord och bänkar med utsikt över sjön.


Det fanns både röda, rosa och vita näckrosor, men de var längre ut, så med mobilen blev korten inte bra. Därtill störde också speglingarna av molnen. Men dem gillade jag.


Senast Lennart och jag vandrade här var för 18 år sen. Det var en av våra första turer med husbil som gick hit.


Jag kom ihåg att det var vackert och lite trollskt,


men inte att det var så mycket uppför





och nedför och uppåt igen. Frostsprängda stenar och annat kunde vi se.


Fina vyer var det med näckrosor i vikarna.



 Över stock och sten eller under stammar och på rötter!


Frostsprängningar har gett öppningar till grottor eller gryt.


Lennart fick vänta in mig, för jag tog det försiktigt över de hala rötterna.


Ännu ett fint ställe att vila sig på och samtidigt ha fin utsikt.


Det är lite lågt vattenstånd, men sjön vattenregleras.


Sista viken innan vi kom tillbaka till startplatsen.


Jag avslutar promenaden, som jag började, med en orkidé.
När vi kom till Ellen så fixade vi kaffe och satt ute och vilade och läste en stund. Det var skönt i solen.

 
Senare for vi vidare till Olshammar och parkerade vid småbåtshamnens ställplats.

Koordinaterna hit är: N 58° 45' 34,2''  E 14° 48' 20,5'' Det kostar 180 kr. då ingår toa, dusch, tvättmaskin o litet kök, el tömning och påfyllning av vatten. Nackdelen är sulfatfabriken, som avger ett jämt ljud och ibland lukt, beroende på vind.


Området är vackert och det finns olika promenadvägar man kan gå.

1 kommentar:

bm.lars.reseblogg sa...

Nu får vi nästan ta fram skämskudde! Fagertärn har vi inte varit vid, men som vanligt ligger det väl lite för nära!