tisdag 16 juni 2020

Sköna dagar


Vi har haft många sköna promenade och njuter stort av alla vackra blommor, som här midsommarblommor.


Vi har också haft första parkett när andra arbetat. Här gjorde Allan stora höbalar av det stränglagda höet och sen


samlade Janne ihop och körde balarna till logen. Det blev några vändor med nio balar åt gången.


På kvällarna har vi bl.a. tittat på två grävlingungar som lekt. När vi gick upp i skogen såg vi ingångar till deras gryt under stora stenar.


Inte långt från grytet ligger Suggebo Skans. Här förskansade man sig bakom en stenmur. Åt de andra hålen är det branta berg mot Denseln.


En gång i tiden har det varit ett rejält släpande av stora stenar.


I går gjorde vi ett avbrott i vistelsen i Vånga. Lennart stannade i Norrköping och jag for till Rippestorp.


Där firade jag Margot, som fyllde 70 år i söndags och hade namnsdag under gårdagen. Margot och jag blev vänner för 53 år sen. En ofattbar tid, när jag skriver den på pränt. Vi höll rejält avstånd från varandra, men kunde trots allt träffas.


På kvällen for vi tillbaka till Vånga. Tranorna var kul att sitta och titta på.


Det blev på något för långt håll för mobilkameran, men ändå. Du kan säkert tänka dig skådespelet.
I morse satt vi och tittade på en flock betande hjortar via Ellens backspegel.


På förmiddagen hade vi fika tillsammans med Gunnel på verandan, också med Corona-avstånd. Smakade extra bra med fågelsång och hummel-surr i öronen.


Gräslöken frodas i backen och blommar nu riktigt vackert.


Vi tog en promenad i skogen och på återvägen till Ellen tittade solen fram, lagom för att jag skulle fotografera nyponrosen som håller på öppna sig.


Vi tog sen en promenad utefter "stora" vägen och där plockade jag en midsommarbukett som innehåller: rödklöver, alsikeklöver, vitklöver, älggräs, vitmåra, gökärt, kråkvicker, gulvial, förgätmigej och kärringtänder. Jag avstod från smörblommor och hundkex, som inte står sig lång stund i vatten.
Svenska vägkanter är fantastiskt artrika!!

5 kommentarer:

bm.lars.reseblogg sa...

Så underbart ni har det i Ellen ute i Vånga. Där upplever ni verkligen vår fina natur när den är som allra bäst! Visst är det underbart med vänner sedan barn- och ungdom. Jag träffar mina tre väninnor varav två började åk 1 ihop med mig för 59 år sedan och på måndag är det dags igen. Den här våren har det få bli träffar med promenad och picnic.

Dessan sa...

Visst har vi det bra ändå i vår natur...o glada får vi vara om vi får vara friska också. Kram o ta hand om er

BP sa...

Du/ni gör verkligen det bästa av dessa coronatider! Å buketten med de vilda blommorna är ljuvlig. Eloge att du vet vad du har plockat!

JoY sa...

Visst är Sverige vackert när man ser på bilderna, vi är lyckligt lottade som har möjligheten att ha det så fint. Vacker Midsommarbukett och önskar er en fin Midsommarhelg.

Husbilen-Ellen sa...

BM o Lars: Visst är det en fin natur vi har runt omkring oss. Sverige är fantastiskt. Det är också fantastiskt att ha gamla vänner/väninnor som funnits med i stort sätt hela livet.

Dessa: Vi har det mycket bra, trots corona!

BP: Vi försöker göra det bästa av tiden. Visst saknar vi att få krama om vänner och kanske mest barnbarnen, men samtidigt vill vi inte utsätta oss eller andra för smitta.

Joy: Visst är vi lyckligt lottade som får leva i Sverige med dess fantastiska natur och allemansrätt! Jag hoppas ni också haft en riktigt skön midsommar!