lördag 13 juni 2020

Per 40 år


I går tog vi Husbilen Ellen till Linköping och gratulerade sonen, som fyllde 40 år. Vi hade en otrolig tur med vädret, så vi kunde sitta ute och fika. Vi fick hålla avstånd, men kunde ändå träffas. Han har delat upp firandet på olika omgångar. I går var det syster Anna med familj, vi samt Gunnel, som firade med Per och hans familj.



Jag har under de senaste månaderna ägnat massor med tid åt att att gå igenom album, skanna foton och sammanställa en fotobok på 100 sidor, som i ord och bild visar hans första 40 år i stora drag. Han blev glad över den, så det  det var värt allt jobb!


Det frodas i trädgården. Doftpionerna är på väg spricka ut.


Gräslöken är kraftig och blommar rikligt. Gör sig fint i rabatten, liksom


månadssmultronen.


Det mest spännande var ändå en trädgårdsvariant av åkerbär, som A-S planterat som marktäckare runt om de amerikanska blåbären. De behöver samma jordmån/surhetsgrad.


Tanken var att vi bara skulle vara med på fika, men det fina vädret gjorde att vi kunde fortsätta sitta ute och fick vara med på grill-kväll, där Per grillade olika korvar, bl.a. hemgjord fläskkorv. Det smakade bra till hemgjord potatissallad, grillad majs och sparris och andra godsaker.
När det blev svalare tackade vi för oss och for vidare


till Vånga via bron över Motala Ström och


förbi våtmarkerna vid Grensholmen, innan vi parkerade Ellen på vår egen favoritplats.


På förmiddagen idag tog vi en promenad till Trälsäter och såg på när Janne stränglade torrt hö, som senare samlades ihop till balar,


en variant på traktorägg!


Nyponrosorna sprider en fin doft!

7 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Vilken fin present sonen fick!
Kram Inger

Ingrid sa...

Grattis i efterskott till sonen och vilken trevlig present du ordnat.
Ha en fin söndag!
Kram, Ingrid

BP sa...

Vilken toppen present till sonen! Himla rolig idé!
Å vilken tajming med vädret. Det fina med den här tiden är ju att dagarna är så ljusa länge, å ni kunde fortsätta er roadtrip till sent på kvällen:-)

Anki sa...

En perfekt present till sonen!
Härliga dagar nu!
Ha det fortsatt gott!

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken kul present till 40-åringen! När min äldsta dotter fyllde 40 kände jag mig lite gammal för första gången, eller som någon sa; "Tänk nu är barnen snart lika gamla som vi??"
Ha det fortsatt gott!

JoY sa...

Visst är det trevligt och uppskattat med en fotobok, även om det tar tid att fixa med alla foton. Kul för honom.
Gjorde ett 500 bitars pussel till min mor i påskpresent och det håller hon på med fortfarande. Det kan ha varit lite för svårt då bilderna inte är riktigt skarpa.

Husbilen-Ellen sa...

Tack för alla kommentarer.
Visst är det på barnen jag ser att jag åldras. Hon i spegeln, känner jag knappt igen, för inombords är jag ju fortfarande trettio år.
Fotoboken uppskattades och jag hade själv ett antal nostalgi-turer när jag bläddrade bland fotoalbumen.