söndag 12 juli 2020

Cykeltur


I dag var det väder för en cykeltur. Redan vid 9-tiden tog jag min cykel till husbilen och därifrån for vi sen på cykelvägar mot Jursla.
Jursla har växt ut på åkermarken, med en mängd villor. Ett vitt och ett rött husområde.


Vi ville testa Lennarts nyköpta begagnade el-cykel och jämföra dess prestanda mot min gamla med små hjul.


När vi passerat Jursla och kom till Kvillinge, blev det en paus när vi såg gamla bilar, Volvo-suggor och


Volvo-lastbilar från 50-talet.


En Amazon på släp. Efter den pausen fick vi ny energi att fortsätta.


När vi närmade oss Svärtingevägen, svängde vi vänster på en grusväg. Utefter den vägen hade min morfars syster ett fritidshus nära en grusgrop. Tänkte se om jag kunde känna igen något sen 50-talet.
Vi kom inte långt på den vägen innan fritidshusen ändrade karaktär till nybyggda permanentbostäder. Jag har ingen susning om var "faster Annas" hus låg. Allt ser helt annorlunda ut, liksom att mitt minne förstås inte tog in allt runtom huset. Kul ändå att se hur Norrköping får nya förorter.

Vi cyklade vidare förbi Bråvalla och så åter genom Norrköping till husbilen. Det blev en sträcka på dryga 22 km. Ungefär halva sträckan trampade vi utan el, men därefter tog vi lite hjälp. Jag testade också cykeln med stora hjul och visst rullar den lättare. Blir nog att söka en liknande till mig.



3 kommentarer:

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken fin cykeltur! Vi har börjat prata om elcyklar i husbilen, men har två relativt nya 6-växlade minicyklar, som funkar hyfsat så länge det inte är alltför långt eller för kuperat.

BP sa...

Gissar att du fick trampa betydligt mera med din cykel. Elcyklar är ju inne just nu, så det är bara leta efter en till dig också. Det kanske blir ytterligare en "långtur" med husbilen då;-)

Dessan sa...

Det är frihetskänsla med el-cyklar, dom har vi också med oss i husbilen:) Bra cykeltur det där ni gjorde :) Kram