onsdag 29 juli 2020

Tolvmannabacken i Kisa - Torpön i Sommen


I dag blev det bara en kort resa. Sol och regnskurar växlar snabbt.


Vårt första stopp blev i Malexander, vid sjön Sommen. Vi åkte den här sträckan senast 2008, men när vi närmade oss kom jag ihåg en plats vi stått på och åkte ner där.


Jag gick tillbaka längs vägen vi kommit och fotograferade de minnesstenarna för de två polismän som blev skjutna 1999 i samband med ett bankrån.


På vägen tillbaka till Ellen kom jag förbi den här lilla viken, där solen kom igenom vackert.


Vi fortsatte så den vattennära vägen längs Sommen.


Himlen var dramatisk,


 men växlade sen fort till en regnskur.


Vi svängde ner på en mindre väg till Torpön och fick ringa på färjan. En privat färja som går sommartid och kostar 50 kr för en husbil.


Kom fram blått på himlen och


vi parkerade Ellen på ställplatsen för 5 husbilar. 150 kr/dygn. Servicen består av dricksvatten och soptunna. Ställplatsen tillhör campingen en bit härifrån.


Solen har lyst ena stunden och nästa har det kommit en regnskur, men vi har regnkläder, så det fungerar bra.


Det har blivit en del dramatiska foton på himlen,


när jag varit ute och gått.


Finns några tillrättalagda stigar att gå att gå.


Många fiskar, men har inte sett någon som fått någon fisk.

6 kommentarer:

Arne L sa...

Fint vid Torpön och vägen över ön söderut. Vi var där för några år sedan och åt också på restaurangen. Kocken var lycklig över att någon äntligen beställde hans specialitet, moules marinière.

Matts Torebring sa...

Så mörkt har vi aldrig sett Torpön tidigare. Vi brukar alltid ha sol när vi är där.

Dessan sa...

Det motdet kom jag ihåg som det vore igår...stackars stackars dom o familjerna som blev drabbade. En fin resa trots mörka moln...men det är det överallt just nu ;-) Kram till er

BP sa...

Det finns två händelser som jag nog alltid kommer ihåg, morden i Malexander och Åsele. Ganska kusligt men ändå fint med minnesstenarna.

Ingrid sa...

Morden i Malexander glömmer man nog aldrig!
Kram, Ingrid

Husbilen-Ellen sa...

Nils-Åke: Minnesplatsen sköts om, gäller att minnas dem. Vad jag minns fick förövarna livstids fängelse.
Arne: Vi har varit här tidigare, men aldrig stått kvar över natten. Restaurangen och glassdisken var flitigt besökt. Jag tycker det är en trevlig omgivning, men blåsten och regnet tilltog på kvällen.
Mats Torebring: Vi hade solglimtar men också gott om regnskurar, men trevligt ändå.
Dessan: Visst finns minnet klart från mordet. Molnen får vi stå ut med några dagar till.
BP: Visst finns det vissa situationer som fastnat mer än andra i minnet.
Ingrid: Nej en del finns tydligt i minnet.