söndag 30 augusti 2020

Senaste veckan

 

I måndags var det en del praktiskt jobb att ta tag i som t.ex. att städa lägenheten och tvätta lakan och kläder som vi hade med till Öland. Det blev en promenad när solen tittade fram. Här en bild på det nymålade/reverterade huset på Repslagaregatan.

I anslutning till garaget Ankaret byggs nu ett flerfamiljshus utefter Kristinagatan.


I tisdags var en dag med guldkant! Då mötte jag väninnan Mona vid stationen vid 9-tiden. Vi har inte setts på lång tid, så det fanns massor att prata om, samtidigt som vi gick runt i centrala stan. Här tittar vi på årets motiv i  kaktusplanteringen.


Vi tog en energiförstärkning på fiket vid Arbetets museum, innan vi fortsatte vår vandring genom Norrköpings centrala delar.


Järnvägsparken är vacker och förstärktes av Mona! 


I onsdags for Lennart och jag ut med våra el-cyklar. Det blev en tur till Svärtinge. Vad passade bättre än att ta ett sent 11-kaffe på Ninas Café. Där finns mycket gott bröd att välja på.


För vår del blev det wienerbröd. Solen sken, men luften var lite friskare en tidigare.


Så cyklade vi.


I torsdags tog jag fram symaskinen. Det var länge sen sist. Jag sydde en klänning och här en kjol med stora fickor. Jag är så trött på att bära på handväska, för att få med telefon och nycklar.


I fredags var det altanväder, så jag for till Finspång. Det blev fika med Anna o Patrik, innan de stillnade min nyfikenhet och


visade gårdagens nyhet - en vedeldad kamin. Murstockens puts blir ljusare när det torkat. Blev riktigt bra! En glasskiva ska till under spisen och sotarmästaren göra sitt, innan den kan användas.


I trädgården trivdes humlorna på de fina rudbeckiorna.


Anna hade skördat bondbönor innan jag  kom och sen kokade vi en god bondbönsoppa och och nyupptagna rödbetor. Smakar så gott med nyskördade primörer!


På kvällen bjöd Lennart på kräftor. Blev en bra avslutning på en skön dag.
Lördagen blev en läs- och slappardag. Nu har jag två surdegar, som står på jäsning. En av dem ska jag strax ta hand om.

1 kommentar:

BP sa...

Vilken omväxlingsrik vecka du/ni har haft! Och med kulinariska läckerheter:-)
Kaktusanläggningen är helt fantastisk, varje år ett nytt "mönster". Den trädgårdsmästaren kan sin skak.

PS. Snart dags för Lennart att göra en fläta av skägget;-) DS.