måndag 7 september 2020

Även vecka 36 är till ända

 

I måndags blev det promenad till frissan och lite annat praktiskt. På tisdagen sken solen och vi cyklade till Åby. Det blev lunchdags och vi passade på att äta dagens fisk på Åby Krog.


I onsdags var det gråväder. Höstkänsla fick jag nere vid Saltängen, där bladen börjat få höstfärger.


Vid parkeringshuset Ankaret växer ett nytt långsmalt hyreshus fram.


Jag köpte akrylfärg i förra veckan och dem passade jag på att testa. Har sett en massa på nätet, där de använt flytande färg.


Jag spädde ut med något för mycket vatten, så färgerna, främst den röda, blev dämpade när tavlan torkat. Kul ändå att testa.


I torsdags var jag till ögonmottagningen. På hemvägen fotograferade jag de regnvåta petuniorna. Skurarna avlöste varandra under dagen. 


I fredags blev det en utflykt till Linköping och på hemvägen svängde vi av vid Norsholm och tog


gamla vägen förbi Kimstad samhälle och kyrka.


Vi köpte honung i Granhagen och sen besökte vi släktingar, bägge 84 år, som drabbats av Covid 19, men som klarat sig!


Jag fick med en påse fallfrukt hem, så på eftermiddagen ugnsstekte jag äpplen med kanel.


Smakade bra till kaffet.


I lördags var det fint väder, så det blev en cykeltur igen. Runstenarna har flyttats flera gånger. Tidigare fanns de på Ströbo äng och senare flyttades de till en å vid Herstadberg och därefter ytterligare några flyttar innan de placerades mitt emot Biltemas infart.


Vi åkte till Jursla och senare förbi Kvillinge kyrka och en massa hästar innan vi kom ut på gamla Svärtingevägen och in till Norrköping igen. Det blev 2,4 mil. Precis vad jag mäktade med. En riktigt skön tur.


På eftermiddagen blev det regnskurar och vi fick se en vacker regnbåge.


I söndags var jag till Vrinnevisjukhuset på ultraljudsundersökning. De hade helgjobb för att beta av långa köer. Utanför, där det tidigare varit parkering, håller man nu på att gräva. Undrar just var alla bilar ska parkera på vardagarna.


Bygget vid garaget Ankaret går framåt.


I går kväll gjorde jag goda mackor. Pålägget blev en röra av saltad getost, olivolja, pressade vitlöksklyftor, stark paprika och smulad mynta.


Det smakade riktigt gott till ingefärste och med oliver som tilltugg!

I dag måndag har Lennart varit till Linköping på förmiddagen med Ellen för service. Nu är det tvättstugan som gäller.


3 kommentarer:

Ingrid sa...

Nu börjar det verkligen kännas som höst och en fin regnbåge fick du också på bild.
Kram, Ingrid

BP sa...

Varken ni är på rull eller hemma så har ni aldrig tråkigt:-) Bra!
Tavlan var otroligt läcker... innan den hade torkat alltså. Kanske kan du göra om den så att färgerna behåller sitt "lyster".
Det verkar byggas överallt i Norrköping, precis som här. Vid Danderyds Sjukhus var parkeringsproblemen helt otroliga när det byggde en ny Akutbyggnad, vilket tog drygt tre år.

bm.lars.reseblogg sa...

Vilken härlig omväxlande vecka med både nytta och nöje! Nu när vi är på sista dagsetappen på vår 4-veckors Norrlandsresa känns det riktigt skönt att komma hem och leva "vardagsliv".