torsdag 24 september 2020

Mariefred - Strängnäs - Westerqvarn

 

Dagens etapp.

Vi lämnade ställplats Rosenberg i Mariefred, en lugn och skön plats.


 Solen lyste på ett vackert landskap.

Rovfåglar satt utefter vägkanten på några ställen.


Höstfärgerna kom mer och mer.


Vid Strängnsäs fanns de händerna i ett par rondeller.


Efter Strängnäs kom vi till ett vägarbete och


innanför var en  solpanelspark.


Vi åkte till Westerqvarns ställplats och jag började rätt snart med lunchmat, strömmingsflundror av de strömmingar jag köpte i Strängnäs. Det smakade jättegott när vi satt ute i solen och åt!


Efter maten tog vi en promenad. Staketet av gammal skrot tycker jag är jättehäftigt.


Vi gick till Kolbäcksån och kanalen.


Ena slussporten är stängd. Säsongen är säkert gjord för i år.


Lennart tog en mobilpaus vid slussen och 


jag fotade en ros vid sluss-stugan. Det kom några regnstänk och 


vi gick tillbaka till ställplatsen. I bilen bredvid oss finns de första ägarna till Ellen. Så kul att träffa dem igen.


Senare blev vi inbjudna till Lennart O's förtält. Lennart är gift med Irene, som var skolkamrat med mig i folkskolan i Skärblacka. Är nog 3-4 år sen vi såg senast. Där bjöd vi på kaffe och wienerbröd och senare bjöd Lennart 


Lennart och 


mig på vin. Vi hade trevligt i förtältet när regnet smattrade på taket.


Regnet upphörde


och mörkret föll över Westerqvarn.

2 kommentarer:

Anki sa...

En fin dagsetapp - och Westerqwarn är alltid trevligt att återkomma till. Hälsa Lennart och Irene!
Ha det fortsatt gott! Kram

bm.lars.reseblogg sa...

Vilka mysiga resdagar genom fina höstsverige! Nu är vi sugna på att ge oss ut igen, men vi följer väderleksrapporter med spänt intresse!