tisdag 13 oktober 2020

Cykelturer på Visingsö

I går gjorde vi en cykeltur på södra Visingsö.

Vi följde markeringarna för cykelväg och kom rätt snart till Södra gravfältet. Här finns 192 gravhögar, 94 runda stensättningar, 6 långhögar och 9 treuddar. Gravfältet har används under hela järnåldern från ca 500 f Kr till 1050 e Kr.

Nästa stopp blev vid de här vackra och vindpinade mullbärsträden.

Ett annat stopp blev vid Sverkereken. 1167 dräptes kung Karl Sverkersson vid en tusenårig ek. Jan Guillou skrev om det i en av Arnböckerna. 1956 planterades en ny ek på platsen.

Lite längre fram bredde ett vackert landskap ut sig, där även sydligaste udden på ön finns med.

Tittade vi lite åt andra sidan såg vi rester av borgen i Näs, som byggdes i mitten av 1100-talet.

Vi cyklade dit och såg utsikten över Vättern mot en vit fyr.

Vi fortsatte sen västra sidan av ön norrut. Nästa stopp blev självfallet när vi såg en gammal Fordson Major. En sån lärde sig Lennart köra i mycket unga år.

Jag gillar de vackra plöjda fårorna i jorden. Sån vacker färg och färgskiftningar.

Längre fram hade någon dekorerat en uthusvägg med olika sorters äpplen.

Det fanns endast ett fåtal rastplatser, men i närheten av Coop hittade vi en som passade bra. Då var vi sugna på kaffe och macka.

På sista etappen till ställplatsen, stannade vi vid ett nostalgiställe. Gamla bensinpumpar och en telefonkiosk.

Där fanns också en gammal potatis-sprätt, som du som hade potatislov, kanske kommer ihåg.

På eftermiddagen tog vi en promenad till hamnen och längs stranden.

En nyutslagen ros fanns nära väntsalen.

I dag cyklade vi på norra delen av ön. Vi försökte med en alternativ väg runt flygplatsen, men den slutade i en stubbåker.

Dagens första stopp blev vid eken och hembygdsgården vid Kumlaby kyrka.

När vi kom till Tempelgården, var det stängt för säsongen. Jag minns fortfarande ett mycket häftigt möte här med konstnären Olle Kranz på mitten av 70-talet! Han är ett bra exempel på någon som förverkligade sin dröm!

En sprakande färgkaskad,

och dramatisk himmel, där allmänna vägen tog slut. Har nu SMHI uttryckt att det inte blir något regn, så blev det inget heller!

På återvägen kunde jag inte motstå den här idylliska bilden.

Kaffepaus blev det vid Kumlaby kyrka innan vi cyklade till Ellen.
Två sköna cykelturer, som vi kan rekommendera. Du med bättre kondition, fixar förstås turerna på en dag!

Arne L sa...

Vi fixade faktiskt båda rundorna på en dag. Inte elcyklar, utan vi hyrde cyklar på ön. Men det är sex eller sju år sedan. Vi stod med husvagn i Gränna. Visingsö får nog ett besök igen av oss nästa år, nu när det finns fin ställplats.

Margaretha Lillvik sa...

Så fina kort du bjuder på. Visingsö som vi har så nära ändå är det minst 25 år sedan vi var där sist. Cykelturen såg härlig ut, men vi har ju inga cyklar med längre tyvärr. Tur med vädret hade ni också.

bm.lars.reseblogg sa...

Så fina cykelrundor ni gjorde. Vi cyklade söderut och sedan upp till Kumlaby kyrka innan vi vände och åkte tillbaka till ställplatsen i Gränna Hamn. Vet inte om det ens fanns ställplats på Visingsö då. Nu känns det som om det får bli ett nytt besök nästa år!

Husbilen Credo sa...

Tack för härliga foton när naturen klär sig i höstskrud. Fint med lite info om de olika platserna/sakerna ni stöter på.
Får bli en tur till våren med husbilen.

Freedomtravel sa...

Fina foton! Vi funderade på att besöka Visingsö i somras, men det blev inte så, så det får bli en annan gång!

Har en känsla av att Visingsö är speciellt vacker just under hösten med märkliga och lite annorlunda färgskiftningar. Riktigt läckert! Traktorn, BP-pumparna, telefonkiosken och potatissprätten är ju extra läckra bonusar:-)

Elisabeth sa...

Tack för alla kommentarer. Visingsö var fin att upptäcka från en cykel, men det blir mindre foton än från bilen. Så bökigt att stanna och ta av sig vantar. Däremot var det en perfekt tid att cykla på de smala vägarna, då det endast var några fordon i rörelse. Ställplatsen hade bra platser och servicehuset var fräscht. Natten till måndag var vi tre husbilar och en husvagn. Natten till tisdagen stod vi ensamma där.
Vi hade två sköna dygn på Visingsö!