lördag 10 oktober 2020

Senaste veckan i Norrköping

 

 Det har regnat en del under veckan, liksom idag, men solen har också varit framme.

Kastanjerna ramlar ner och

det glesnar med blommor i rabatterna.

Kaktusplanteringen är tömd på sina kaktusar och

Karl Johan har mist de vackra pelargoniorna på stam och strax försvinner resten av blomsterprakten. Vid den vita bilen höll en tjej på att ta bort växter.

Järnvägsparken har fortfarande kvar blommor och grönt!

En dag i veckan gick jag till det relativt nybyggda kvarteret bredvid Druvan, där gamla buss-stationen var.

Jag har tidigare bara sett kvarteret på håll. Den här sidan vetter mot norr och Norra  Promenaden.


När jag gick runt kvarteret kom jag till det här vackra trähuset! Jag gick uppför trappan


och in i kvarteret. Det var fint, men alldeles för trångt i min smak. Jag kommer ihåg på 70-talet hur tidningarna förfasade sig om trängseln i Guld- och Silverringen i Navestad, där grannarna kunde se in till varandra. Där var det betydligt större distans än här!


Ytterligare lite längre fram. Inte mycket till gård.


Jag gick ner till gatan och tittade söderut. Det här huset är sammanbyggt med gamla Druvan. Ligger mörkt och tråkigt med


högre hus framför.


Jag fortsatte Godsgatan och i hörnet mot Saltängsgatan finns det här huset. Inte nybyggt, men jag tror att jag bara fotat det från Saltängsgatan tidigare. Betydligt ljusare även om det är stora hus runt om, bland annat några av de statliga verken.


På hemväg passerade jag de här rönnbärsklasarna på sin gren. De piggade upp  mig!


Jag har också fortsatt testa att måla med flytande akryl.


Det här är min första tavla med flytande färg och silikonolja. Behövs många försök ytterligare för att lära känna de olika färgerna och deras pigment.


De dagliga promenaderna har fortsatt och här fotade jag en lönn i Klingsbergsparken.


Ett annan lönn hade rödare blad.


I går for löven dansande runt statyerna vid Kungsgårdsgymnasiet.


I dag har tvättmaskinen gått i några omgångar. Jag har också ringt och pratat med namnsdagsbarnet Harry och sedan haft namnsdagsfika på håll!

2 kommentarer:

BP sa...

Vad gäller de nya kvarteren i Norrköping så liknar dom de som byggts och byggs här. Det första kvarteret du visar ser ut som en industrilokal. De andra kvarteren är lika trånga som här. Gräsligt enligt mig, då man kan se vad grannen äter till middag om h*n intar en på balkongen. Håller alltså helt med dig.
Trähuset däremot gillar jag skarpt. Hoppas bara att det underhålls framöver, annars kommer det att se ganska anskrämligt ut om tio år.

Elisabeth sa...

Trähuset hade varit perfekt om det legat på annan plats.