måndag 14 juni 2021

Helgenäs - Valdemarsvik

 

Ser du profil i kartbilden? Det blev resans kortaste etapp, även om vi tog en omväg på mindre vägar.


I natt har vi haft sällskap av två tyskregistrerade bilar.
På morgonpromenaden i Helgenäs fotade jag nyutslagna Vädd och

och ett Påfågelöga. Lite suddigt, men den satt inte lång stund, så jag chansade med några foton och det här blev det bästa.

Vi åkte till Valdemarsviks ställplats.  Ellen skymtar till höger. Vid magasinet finns det fyra ställplatser. Bästa sidan tycker vi, som inte behöver dusch och toa i servicehuset på andra sidan. Här står vi längre från trafiken och njuter mer av fågelsången. 

Koordinaterna hit är: N 58° 12' 3,62''   E 16° 36' 28,58'' . På den här sidan kostar platserna 200 kr inklusive el och på andra sidan 250 kr, men då närhet till servicehus, färskvatten och tömningsställe. Vi får ta en sväng dit med Ellen i morgon.

Vi har strosat runt i Valdemarsvik och tittat på deras rosarium. Jag fick med en getingfluga på den vita rosen och 

en humla på en skir storblommande enkel rosa ros.

De orangegula rosorna gillar jag skarpt!

Som vanligt tittade vi på de vackra träbåtarna i hamnen. Betty är verkligen fin!

Efter att ha laddat med vatten vid Ellen, fortsatte vi strandpromenaden bort mot badplatsen och Restaurang Tyrni, som har den här fina utsikten över Valdemars viken.

Vi satt ute och åt en otroligt god köttfärslimpa med grönpepparsås och nyinlagd gurka. Salladsbordet var fräscht och gott liksom brödet till. Ett ställe vi kan rekommendera! Jag tackade kocken och var tvungen lyssna med honom hur han kryddat för att få den goda smaken på köttfärslimpan.. Han hade använt viltfond samt rosmarin och timjan! Det lägger jag på minnet!

Om man vill gunga, när man tar kaffe på maten, så går det bra. Vi trodde vi skulle få svårt ta oss upp igen med välfyllda magar, så för vår del blev det kaffe vid bordet.

På återvägen till Ellen fotade jag några midsommarblommor!

1 kommentar:

Hedwig sa...

Bettys hängivna ägare gick bort i vintras. Hennes framtid osäker. Sonen ansvarar nu för henne.