onsdag 14 december 2022

Dagarna går fort när man har roligt

 

Mobilen klingade igång oss strax efter 03 i fredags. Efter frukost tog vi ryggsäckarna och gick till bussen, 04:40. Passade jättebra för incheckningen till Vuelings inrikesflyg till Barcelona 6:30. Klockan 7.05 var vi i luften. Här flyger vi in mot Barcelona. Där blev det ett par timmars väntan tills Norwegian 

flög oss till Arlanda. Där påmindes vi snabbt om att julen närmar sig. Så var det ytterligare en tids väntan, som vi slog ihjäl med att äta. 

Från Arlanda till Norrköping for vi med Bus4You. Vi åkte med en bra chaufför, som tog det lugnt i halkan.

I lördags handlade vi och sen bar det iväg till Finspång. Snön låg vackert kvar på buskar och träd.

Cyklarna hade inte använts på några dagar,

men väl pulka och bobb, även om det var snö på dem.

Noelle hade bakat och bjöd oss på saffrans-kladdkaka med nytinade lingon. En otroligt god kombination tillsammans med en sked vispgrädde och kaffe!

Senare körde Anna mig och Noelle och hennes två kompisar till Hällestad kyrka, där vi band lingonkransar inför söndagens Lucia-tåg.

I söndags var vi åter i Hällestad kyrka och såg Lucia-tablån, samt lyssnade på vackra julsånger, både gamla och nyare. Det var en trevlig stund.

I måndags hade vi provtagning på Vrinnevisjukhuset innan vi städade och tog fram lite julpynt.

I går hade jag en dag med väninnan Hedwig, som kom upp från Valdemarsvik. Sen vi ätit hade hon med sig tre julpaket! Tröjan jag har på mig, en Strömsö-tröja, har hon stickat till mig. Men inte nog med det,

jag fick också en jättevacker väst, som Hedwig designat varefter hon stickat! Wow! Hon hade också stickat jumpern hon själv hade på sig.


Jag fick också en läcker slipover! Så skönt att ha nu när värmen inte är den högsta! 

Jag hade köpt garnet för många år sen, när vi övervintrade i Spanien och Portugal. Då skulle det bli en tröja till mig. Den blev aldrig färdig. Hedwig fick garnet och den halvfärdiga tröjan innan vi gav oss söderut. Jag var glad att hon ville ha garnet och jag slapp se det oavslutade jobbet.

Någonstans hade jag gjort en stor felberäkning av garnåtgång. I stället för en tröja/olle blev det tre tröjor, en väst och en slipover! Hedwig är en trollkonstnär med stickor!

Hedwig hade tagit till sig årets julklapp - något hemstickat! En stor överraskning, som gjorde mig ställd, men jätteglad! Jättestort tack!

Jag avslutar med julbelysning från Hamnbron. Det har kommit lite snö på eftermiddagen.


5 kommentarer:

BP sa...

Hedwig är verkligen en stickkonstnär. Den lila tröjan är ju ett konstverk - fantastiskt fint! Å då vi har den kallaste vintern på år och dar lär den komma till flitig användning.
Undrar bara vad ni har gjort med Ellen? Står hon kvar i Spanien och väntar på att ni kommer tillbaks och hämtar henne, eller...

bmlarsreseblogg sa...

Så skoj att komma hem ett tag över helgerna och alldeles lagom till, enligt mig, den finaste högtiden, Lucia.
Vilken kreativ och duktig väninna du har. Plaggen kommer nog till god användning i kylan!

Anki sa...

Välkomna hem! Antar att det bara är över helgerna, men det känns säkert fint att träffa barn och barnbarn ... och goda vänner såklart :) Hedwig är verkligen duktig med stickorna! Så fina saker hon stickat!
Så trevligt med Luciafirandet i Hällestads kyrka!
Gillar din tomte och hyacinterna - enkelt och riktigt julfint!
Ha det gott!

Freedomtravel sa...

Vilka fina dagar! Måste säga att den där kakan, med kombon med lingonen, ser grymt god ut!

Elisabeth sa...

BP: Hedwig är en stickvirtuos! Så skicklig på mönster och jämnhet!
Ellen finns kvar på skyddat område i Malaga. Vi hämtar upp henne i vår.

Britt-Marie o Lars: Det var jättekul att komma hem och kunna vara med på Lucia-firandet! Jag fick tre underbart stickade plagg!

Anki: Så kul att träffa barn och barnbarn! Luciafirandet i Hällestad var verkligen fint. Kyrkan har en härlig akustik och det var flera körer med, så det blev skön-sång. Hyacinter hör till och några tomtar. Blev ingen gran, men vi får ju se andras!

Freedomtravels: Noelles saffranskladdkaka var mycket god. Jag ska testa receptet vid tillfälle.