onsdag 14 december 2022

Veckans blomster längs resan, Hyacint

 

Veckans blomster längs resan är Hyacint, Hyacinthus orientalis. Det här är årets julhyacinter på vårt köksbord.

Hyacinten är en flerårigt blommande lökväxt, som ursprungligen kom från sydöstra Turkiet och västra Syrien. 

Hyacinter finns i många olika färger och nyanser. 

Blommorna sitter flockvis och de doftar intensivt. 

För mig är hyacinten är en del av juldofterna tillsammans med pepparkakor och olika maträtter. 

Olika hyacinter skiljer i täthet och utformningen av klockor.

Skira, vackra och doftrika! För mig räcker det med två exemplar. Doften är stark och kan ge tungt huvud.

När blomman är överblommad,  kan man spara löken och plantera den i trädgårdslandet,

så kan man få njuta av blommor från löken under flera år.

Besöker du Keukenhof i Holland under början av april, kan du få se massor av vackra hyacinter blandat med tulpaner. Du kan förstås se blommande hyacinter på fält, som odlas för att sälja lökar.

1 kommentar:

Jossu sa...

Ja doften av hyacint hör verkligen till julen. Men dom som luktar riktigt starkt klarar jag uppenbarligen inte av. Ett år runt jultid nös jag ovanligt mycket när jag var hemma, och jag började fundera på om jag blivit allergisk mot något. Men efter ett tag kom jag på att det var den starkt doftande blålila hyacinten som var boven.