onsdag 8 mars 2023

Veckans blomster längs resan, Aloe Vera

Veckans blomster längs resan är Äkta Aloe, Aloe Vera.

Den tillhör familjen afodilväxter, Asphodelaceae och släktet Aloe. Aloe Vera är en flerårig suckulent som trivs i subtropiskt klimat. Den sprids med många sidoskott.

Aloe Verra finns planterade i rabatter på torra områden på Gran Canaria, men man kan också hitta den efter vägarna.

Just nu blommar den på många ställen 

på Gran Canaria. Den finns även på andra kanarieöar. Vi har även träffat på den på olika ställen i södra Europa.


 

6 kommentarer:

Ingrid sa...

När jag var på Fuerteventura 2014, var jag med på en tur till en aloevera-odling och fabrik. Mycket intressant.
Ha det fortsatt gott!
Kram, Ingrid

BP sa...

Har nog aldrig sett en blommande Aloe Vera. Minns bara de feta bladen. Är inte Aloe Vera bra för/mot brännsår, insektstick och skrubbsår Minns att min pappa använde Aloe Vera när han hade skurit sig med rakhyveln.

Elisabeth sa...

Ingrid: Det har odlats Aloe här också, men jag vet inte om de har visningar fortfarande. Man kan se importerade produkter från Marocko.

BP: Det säljs olika produkter inriktade på hudkräm av olika slag. Jag har också minne av att det användes till mindre sår. När man bryter ett blad, blir det en klibbig seg vätska, som kommer fram. Vet inte dess effekter.

JoY sa...

Kul att få se en blommande Aloe Vera, vilket jag aldrig gjort tidigare.

Carita Liljendahl sa...

Härligt att komma in på en reseblogg, eller en blogg som visar sol och värme.
I södra Finland har vi -7 nu och -15 på nätterna - typiska marsvädret. Sol och klarblå himmel, fint men kallt.
Blommande aloe vera piggade upp!

Anonym sa...

Som äldre naturist har jag hört att det finns fina stränder för naturer där
Kram från en naturist