tisdag 18 mars 2014

Vic -Ripoll - Coll d´Ares - Amélie-les-Bains-Palalda, Frankrike

Idag har vi kört 130 km, men stoppen har varit många, då vyerna varit sagolika och solen flödat ner över oss.
Vi började med att besöka korvmarknaden i Vic på förmiddagen. Det blev en besvikelse! Det var som vilken marknad som helst. Korvar fick vi köpa i de små butikerna, som är öppna varje dag.

GPS´n snurrade runt med oss lite i Vic, då vi skulle tanka gasol, men sen for vi C17 till Ripoll. Det var en del tunnlar att åka igenom liksom det gick uppför, innan vi kom fram till staden, på ca 700 m.ö.h. Ripoll har en ställplats i anslutning till turistbyrån utefter väg N260, som vi fortsatte på. Det var för tidigt att stanna. Många åker till de här bergsorterna för att vandra.

Den närmaste bron körde vi över i  Sant Joan de les Abadesses. En gammal vacker stad.

Här är en bonde ute och plöjer.

Annars är det mycket boskapsskötsel utefter sluttningarna; kor, tjurar, hästar, får och getter. En del av korna har bjällror om halsen, så det klingar sa vackert. På den här höjden är inga löv utslagna än.

Lunchpaus tog vi i solen på 1380 meter över havet. Vi njöt av färska jordgubbar och nybakat bröd, som vi köpte i Vic. Ginstbusken i bakgrunden har minimala knoppar. Däremot åt vi till en fågelserenad och njöt av stillheten för övrigt. Det var inte många bilar, som åker den här vägen.

Videung och hasselns hanhängen finns på plats.

Vi stannade och fotade från högsta punkten, 1513m.ö.h. En vidunderlig utsikt. Här är en stor parkering och den som vill övernatta här kan säkert det. Vi tror att det varit en tullstation här, men nu fanns bara en stängd restaurang. En del moln tornar upp sig i fjärran.

Det låg lite snö kvar, så Lennart var tvungen testa en snöboll.

Åt andra hållet har vi Frankrike, dit vi fortsatte. På franska sidan heter vägen D115.

Även här blånande berg i fjärran.

Några kurvor ner fick vi den här magnifika vyn. Mitt i innerkurvan finns ett djurhägn. Det finns varning för boskap, men vi har inte träffat på några utefter vägen, men det kan säkert bli så när gräset blir grönare.

På ett parti träffade vi på resliga björkar.

Vi närmar oss dalens botten och Prast-de-Mollo-la-Preste.

Vi stannar för natten på ställplatsen i Amélie-les-Bains-Palalda. Här blommar en sorts acacia, med sina gula blom-bollar och flikiga blad.

Vi tog en promenad in till stan och såg då att hasselbladen är komna, men nu är vi på ca 230 m.ö.h.

En vacker iris, men de flesta är överblommade.

Vägen har hela tiden varit bred och bra.