tisdag 5 januari 2016

Del 9 av vår resa Singapore - Sydney - Nya Zeeland, Sydön

Den 26 november var det en svalare natt, men det blev 24 grader innan vi gav oss i väg från campingen i Murchison. Det var en del vacker fågelsång på morgonen.

Bara en kort bit efter Murchison träffade vi på ett hjorthägn. Det är det fjärde hägnet på Sydön, som vi sett.

Vi följde en dalgång med berg på sidorna och hagar närmast vägen.

Mera djur, men nu var det kor.

Vi, liksom andra med husbilar, stannade vid Hope Saddle Lookut. En liten parkering med rastplats och en utkikspunkt en bit därifrån.

Vi kunde så långt åt alla håll.

När vi var där kom det en turistbuss. Det blev mycket trixande och väntan på att husbilar skulle åka, innan den kunde vända.

Där nere körde vi tidigare.

Resan fortsatte neråt en stund, för att sen fortsätta i nya svängar.

Innan vi kommer till Korera var det nyplanteringar av Pinjeskog,

men också stora avverkningsområden. Knepigt hur de får ner träden från höjderna.

När vi svängde av från Highway 6 och körde in i Motueka Valley började fruktodlingar. Mycket vinbärsbuskar, men också andra frukter,

liksom många odlingar med humle. Det bryggs ju en hel del öl, så det går nog åt mycket humle. Fläckarna är från ett smutsigt fönster.

Vägen går uppåt genom vackra gröna kullar, som ser ut som sammanpressad sand, med lite stenar i. Får finns det förstås överallt.

Så återkommer de gula buskarna igen.

Vid Ngatimoti stannar vi för en fruktstund, samtidigt som vi betraktar Moteuka River.

Såna här skyltar fanns det överallt utefter vägen, för att informera om hur stor brandrisken var i naturen.

I Motueka åkte vi runt i stan och tittade, innan vi tog oss till Camping Fernwood Holiday Park. Vi kom dit redan vid 13-tiden, men vi behövde slappna av i solen. Julträden, Pohutukawa, blommade fint! Koordinaterna till campingen: S 41°8' 5,8''  E 173° 0' 32,4''

Efter att ha ätit och varit i solen sen stund tog vi en promenad mot hamnen, där det var ebb.

Vi fortsatte gå parkområdet runt sjön. Det var bra gångvägar och där gick det säkert att cykla också.

Rosorna var vackra och bina var flitiga!

Akasieblommorna lockade insekter både med färg och doft!

I går kväll fick vi ovädersvarningar, så fredagen den 27 november åkte vi kustvägen, Highway 60,  till Richmond, där vi tömde toa, då den möjligheten inte fanns på campingen. Det hade börjat blåsa rejält och när vi fortsatte vägen mot Nelson, slog vattnet upp på vägbanan.

Vi hade tänkt stanna i Nelson, men vädervarningarna gjorde att vi fortsatte den kustnära vägen och sen svängde vi upp bland bergen. Det blev mer och mer mörka moln,

men solen bröt igenom då och då.

Vi gjorde ett längre stop vid Pelorus Bridge och Kanuka Picnic Area. Här åt vi bland annat lunch och

tittade på när en koltrast bearbetade ett äpple.

Vi körde vidare och så småningom kom vi till Havelock, där vi tankar för 1,199 NSD/liter. Ovädret kom i fatt oss och vi åkte till Havelock Holiday Park med koordinaterna: S 41° 16' 41,5''  E 173° 46' 6''. Det kostade 42 NSD inkl allt. Vinden tilltog och regnet kom.

Det blev några intensiva skurar, men vid 18.45 var det över och vi gick till restaurang Mussel Pot och åt stora gröna musslor.

Det dröjde inte så länge innan alla skal var urätna och det goda vinet urdrucket. Kommer du till Havelock, ska du definitivt gör ett besök på den här restaurangen! Efter dessert var vi mätta och belåtna och tog en runda i samhället och ner till hamnen.