måndag 26 februari 2018

Åter på Gran Canaria

I går lämnade vi ett soligt, men kylslaget Norrköping och tog flygbussen till Skavsta.

Vi åkte genom ett vackert, vintrigt landskap.

Flygplanet var sent in från Gran Canaria. Sen var det lite kaotiskt innan folk kom till ro på sina platser. Ryanair, som vi åkte med, slumpar ut platserna. Personer som åker tillsammans kommer inte ihop. Vill man sitta tillsammans får man betala 100 kr extra för det. Det var många upprörda känslor och flygvärdinnorna hade fullt upp med att hjälpa personer att byta platser. Inte ens barn fick självklart sitta med en anhörig.
Vi hade betalat  för att få sitta bredvid varandra. När alla flyttat runt, visade det sig att vi hade tre säten till vårt förfogande! Var riktigt skönt, för då kunde vi vila mer bekvämt.

Det var riktigt vackert att titta ned på snökladda fjäll i gränstrakterna mellan Frankrike och Spanien.

Vi kom iväg 20 minuter sent från Skavsta, men i Las Palmas var vi bara 5 minuter sena.
Den här väggmålningen på flygplatsen i Las Palmas tycker jag är så fin. Jag blir glad av den.
Vi blev hämtade på flygplatsen och var snart hemma i Verdemar.
Under dagen hade det blåst en del och det hade regnat en del under fredagen.

Efter en lång resedag, var det skönt att sova lite längre på söta örat. Sen smakade det gott med frukost på altanen. Solen värmde skönt. Vi hade lä, men det har blåst lite under dagen. När vi varit borta har de klippt våra häckar, så en hel del bougainvilleablommor har försvunnit.

I dag har vi tagit det lugnt och först i kväll blev det en längre promenad. Vi tog bland annat en promenad förbi Barranco de Maspalomas. Vi trodde att det kanske hade kommit lite mer vatten i den, då det regnat en del i bergen, men det var nog bara pölar efter fredagens regn.

Så kloka ni är!! I Sverige är det ju vinter som väntar och jag hade trott att det skulle vara vår på gång.
Jag hoppas att ni får fina dagar framöver, för det ser i alla fall ut som om värmen kommer till Teneriffa lagom jag åker hem.

FREEDOMtravel sa...

Visst vill man ju sitta bredvid varann på flyger! Gran Canaria låter härligt! Just nu 12 minus i Stockholm ;)

I dag har det varit blåsigt i Maspalomas, men vindarna har haft en skön värme, ca 25 grader mitt på dagen. Vad jag förstått är det snökaos längs östkusten i SVerige.

Min upplevelse av flygresor tidigare, har varit att bolagen försökt hålla samman familjer i så stor utsträckning som det går. Så var det inte här. Var skönt att komma ner. Idag har varit riktigt skönt med sol och runt 25 grader, även om det blåst och varit mulet till och från.

Såååå smart att ni återvände till Gran Canaria. Då slipper ni 13 minusgrader i alla fall.
Ryan Air har vi bojkottat länge, och efter vad du skriver här så lär vi fortsätta med det. Men det är klart, flygplatsen ligger ju närmare Norrköping än Arlanda. Dessutom hade ni troligen inte ens kommit iväg från Arlanda igår, då de flesta flyg var inställda.
Väggen på flygplatsen är helt underbar!

Dessan sa...

Oj vad ni är på resa ofta☺️Skönt vara i värmen när det är så kallt hemma. Kram

Husbilen Helge sa...

Välkommen tillbaka till GC, här är det Emma som styr just nu med både vind o vatten. Men nästa vecka blir tydligen kanonfin enl nuvarande prognos.