söndag 11 februari 2018

Hemfärd till Norrköping

Strax före 6.30 lokal tid hämtades vi vid Verdemar. Jag kunde inte hålla mobilen still tillräckligt länge, så den lilla månskäran blev mycket större.

Vi hade checkat in från Verdemar, så vi tog oss direkt till säkerhetskontrollen och så till gaten för flyg med Ryanair till Skavsta. Jag tog en tur bland butikerna i väntan på boarding. Blev en flaska vatten och det här fotot.

Ryanair tar betalt för i stort sätt allting, så det blir inte så billigt längre. Lennart slumpades till en plats på rad 11. För att få sitta bredvid honom fick jag betala för en prioriterad plats. Nu är det bara små väskor man får ha in i kabinen, annars får man betala 6 €/ väska. Så fick det bli även om vi for med ryggsäckar.

En bra grej var kaffemuggen, som var mycket drickvänlig. Mackor med ägg och korv hade jag med.

Resan till Nyköping gick bra och vi kom 15 minuter före utsatt tid, 14.55. Vi fick vänta en liten stund innan flygbussen till Norrköping gick 15.40. Det var grått och det började skymma, samt att det kom lite snö i luften över Kolmården, men det var bara någon minusgrad.
När vi klev av bussen i Norrköping gick vi direkt till Max och åt var sin Umami baconmål. Hungriga var vi, men vi har vant oss med bättre mat till bättre pris. Baconen på hamburgaren hade de sprungit förbi, så den smaken kände vi inte.

Efter maten tog vi ryggsäckarna och gick hemåt över Hamnbron. Ser ut som om juldekorationerna fortfarande var kvar. Fast jag vet ju inte, det kanske var mycket mer vid jul.

Det lyser fin och huset vid gamla Skeppsfoneringen, som  är vackert även i kvällsbelysning.

Det var fint med belysning runt Motala Ström. Ungefär en cm nysnö kom på vägen hem.
Väl hemma har vi packat upp och drucket varmt te. I kväll blir det en tidigt sänggående, för jag är trött!

Välkomna hem till Sverige igen!
Det kommer nog att ta lite tid för er att anpassa er efter den härliga vistelsen på Gran Canaria!

Välkomna hem till andra temperaturer och snö

Margaretha Lillvik sa...

Välkomna tillbaka till verkligheten . Juldekorationerna har vi upptäckt, lyser fortfarande, fast tjugondaknut har passerat för länge sedan. Kanske räknar de med att "julen varar ända fram till påska". Här har också många kvar sin julbelysning på altaner mm. Norrköping har väl vinter precis som vi, så nu får ni nog hänga undan shortsen några månader. Ha de gott.

Anki sa...

Välkomna hem till verkligheten - än verkar det dröja innan våren kommer.
Ha det gott!

Husbilen Helge sa...

Hoppas nu att ni får fina dagar hemma och att värmen kommer på riktigt när ni är tillbaka igen

Välkommen tillbaka den bistra verkligheten. Ja, inte fina Norrköping då som precis som det Döda Torget i Täby har sina julutsmyckningar kvar, utan till MAX och det svenska vädret i februari.
Ryan Air (liksom SAS) bojkottar vi sedan många år tillbaka, men jag förstår att det ju är ganska bekvämt för er att flyga från/till Skavsta, då flygplatsen ligger ganska nära Norrköping.
Förstår att du är trött efter en lång dag.

PS. Så ni hade all packning för er lååååånga vistelse i två ryggsäckar. Eloge! Det har vi då aldrig lyckats med ens för fem veckors semester... DS.

Tack Ingrid! Visst var det en skillnad när vi steg av vid Skavsta, men det var runt nollan.Det kunde ha varit -20 grader, så vi var nöjda! Det kommer bli intensiva 14 dagar här hemma. Kramar

Tack! Det var fint på promenaden hem, med flingor och rätt så vit snö!

Tack! Ja, det finns en del ljusdekorationer och det behövs i gråheten. Shortsen lämnade vi kvar i södern, då vi åkte med lätt bagage.

Tack! Här är helt klart en annan verklighet, men vi tar vara på den också!

Lite snö finns allt kvar och det får vi åtminstone hoppas att det är över nästa vecka, då barnen har sportlov.

Tack, det hoppas vi också!

Nej, BP vi har bara lite med hem, då vi ska tillbaka ner om två veckor. Vi har svårt ta oss hem från Arlanda utan en dyr hotellövernattning. Nu blev det Skavsta