onsdag 4 juli 2018

Borgarnes -Hellissandur - Borganes, etapp 19 och 20

Etapp 19 och 20

I går startade vi med låga moln, men väderprognosen lovade sol och så blev det.

Vägen gick genom ett skiftande landskap, hagar med kor, hästar och får. Hela tiden med berg/fjäll vid sidorna.

På ett ställe hade några hästar lagt sig ned och vilat i solen.

Vid Bjornarfoss stannade vi och där blev dagens första motionspass. Ser nära ut, men det var rätt ansträngande att gå uppför.

Bergen såg väldigt olika ut. Här är några som ser ut som stora sandhögar klädda med en hårdare lavamössa.

I andra berg fanns det trånga passager, som går att titta in i. Vi testade Rauðfeldar-canyon.

Jag nöjde mig med att stanna vid öppningen, men Lennart tog sig in en bit tills det blev dags för kryphöjd och där rann det ju vatten!

Min rädsla för höjder gjorde sig lite påmind när vi skulle nedför slipprigheterna. Fin utsikt var det och ytterligare ett motionspass fick vi.

Längre ner var det lättare att gå.

Sagorna berättar att det var en halvt människa halvt troll, som bodde i skrevan. En figur, som ska föreställa honom fick vi träffa i Arnarstapi.

I Anarstapi fanns också många platser där

fågelkolonier samlades. Det var bra gångvägar och utsiktsplatser för att kunna se fåglarna.

Naturen har gjort många konstverk, som fåglarna gillade.

Många vackra stelnade lavaformationer, som en kratersjö i havet.

Inte utan än att tankarna går till Gotland och raukarna där.

Senare kommer vi till Snæfellsjökulls nationalpark och SvalÞúfa-Þúfabjarg.

Där trängdes de här fåglarna på en liten bergshylla.

När vi vände om och gick till parkeringen hade vi Snæfellsjökull med sina 1446 meter framför ögonen. Hjässan doldes fortfarande av moln. Vi  har åkt och ska fortsätta följa fjället nästan runt. Man kan åka upp mot glaciären på två ställen, men då måste man ha fyrhjulsdrift!

Ytterligare ett strapatsberg, Saxhóll, men det såg vi bara på håll.

Vi parkerade på campingen i Hellissandur med koordinaterna N 64° 54' 45,1''  W 23° 53' 22,9''. Kostnaden var 2500 ISK inklusive el för oss två pensionärer.
Det blev en vacker promenad runt i samhället, där det fanns mycket konst att titta på och

fjällets hjässa kom fram i solen. Efter en sån dag, blev det mycket kort att ta hand om.

Resan gick vidare i dag och då har vi fortsatt titta på fåglar och deras boenden. Någon slags tärnor är det här.

Vattennfall och berg blev det i dag också, men solen lyste med sin frånvaro.  Kirkjufell och Kirkjufellfoss. På fotot är halva övre forsen med.

Vi svängde av från väg 54 och in på väg 55  över Vatnaleið. Vi stannade vid en rastplats och tittade ut över lavafält och små sjöar. Enligt en skylt iordningställdes vägen 2001. Efter passet kom vi åter ner på väg 54 och fortsatte så till campingen i Borgarnes,där vi stod i förrgår.
Vägarna vi åkt har varit asfalterade och helt ok!

Rolle o Carina sa...

Vilka fina vyer o annorlunda natur mot Sverige!

Ha det gott o njut....

Det är verkligen ett omväxlande land även om de höga bergen/fjällen finns med i bakgrunden hela tiden.

bm.lars.reseblogg sa...

Vilket otroligt annorlunda och vackert landskap. Vi följer er resa med stort intresse då vi planerar en rundtur där nästa försommar. Vi får nog lämna husbilen hemma, men det finns ju hyrbil.
Jättefina foton!

Margaretha Lillvik sa...

Fortsatt fantastiska bilder du/ni har tagit, ni får verkligen se mycket på er resa. Vi är tacksamma, som får följa med på det här viset.

Vilket vackert och så oerhört märkligt landskap. Mäktigt är det och härligt att få uppleva med att åka snålskjuts med er. Skulle dock aldrig åka dit själv. Vädret är då inte alls i min smak. Skulle inte vilja byta sol och värme sedan 5 maj i år mot vinterjackor på Island, även om det är fint och annorlunda där.

Väl värt en resa hit. Beror förstås på hur länge ni ska vara här om det är lönande att ta över egen bil eller ej.

Ja, det har verkligen varit en intressant resa!

Ja, shorts behövs inte, även om en del går klädda i sådana. Nordöstra sidan av ön är varmare. Där går ju Golfströmmen förbi. Det är inte riktigt kallt heller utan håller sig runt 10-15 grader under dagarna. Vinden påverkar ju sen förstås.

Tack. Mycket bilder blir det. Kvällarna går åt att ta hand om dem. Det är ett land som är värt en resa.