torsdag 26 juli 2018

Lökken - Skive - Randers

De olika färgerna anger dagsetapper i Danmark.

Vi lämnade ett vackert, men riktigt blåsigt Lökken och

for inåt landet till Jespershus. I lördags anslöt Anna med familj, så vi tittade både på

blommor

fjärilar,

och åkattraktioner av olika slag. Var kul att återuppleva parken. Här var jag med barnen för dryga 30 år sen och nu fick vi uppleva stället med barnbarnen.

Vi åkte sen vidare till Skive Fjordcamping, som visade sig vara en toppenbra familjecamping med pool och lekplatser, liksom bra hygienutrymmen, kök mm. Den här campingen hade vi sen som utgångspunkt för aktiviteter i området.

I måndags åkte vi till Mønsted Kalkgruber . Det blev tåg ner till gruvgångarna och där fanns en slinga som var handikappanpassad.

Andra gångar var mer upp och ner. Förutom själva gruvbesöket fick vi en fin historiebeskrivning, men också veta att man lagrade ost i vissa gångar. Fladdermössen höll också till därnere under vintern. Över markyta fanns museum, turistshop, café och liknande. Gruvan las ner 1953 och var då den största i sitt slag i Europa.

Rondellerna runt Skive är vackert utsmyckade.

Vi åkte ner till utkanten av Skives centrum och handlade. Där såg vi en del vackra gamla hus.

På kvällen blev det återigen bad och promenad ner till Limfjorden för oss äldre. Även här har det varit varmt och det är väldigt torrt. Hästarna som tillhör campingen får utfodras med hö.

I tisdags var det dags för en ny utflykt. Vi passerade det här vackra solrosfältet. Det gjorde vi även dagen innan, men då hade fotofingret paus.

Vi kom i tid för att se statisterna för stenålders byn i Hjerl Hede Frilandsmuseum komma vandrande med en nyfångad kanin. Att se på när kaninen flåddes med flinastenar, var otroligt spännande.

En kvarn att mala mjöl fanns, men  det var så lite vatten att den inte var i drift. Sen kunde man se hur det bakades och också hur man sålde brödet.
Olika hus och situationer åskådliggjorde hur man levde under olika tidsepoker. I stort sätt alla hus var hitflyttade från andra platser i Danmark.

Här rynkade fröken på näsan när vi skulle gå och titta på en gammal Kro.

Vi fick också se hur barnen var klädda och lekte på skolrasten.

Själv tyckte jag det var kul att se hur man tvätttade smöret i iskallt vatten, efter att det kärnats. Jag kommer ihåg att min mormor kärnade smör, men det var i liten skala. Här var det rejäla doningar!

Lennart, som gillar prylar som går på ånga, föredrog säkert den här lokomobilen, som gjorde det möjligt att såga tjocka ekstockar till jämna fina plankor!

Vi tittade också in i en vackert dekorerad 1100-tals kyrka.
Här var jag också för dryga 30 år sen och då var barnen helnöjda. Nu var barnbarnen lika entusiastiska. Alla var väldigt nöjda med besöket. Kan verkligen rekommendera en heldag här.

Vi avslutade besöket vid de fina Tinkerhästarna. Såna hästar hade resandefolket förr.

Värmen håller på att ta kål på oss, så onsdagen var vi på campingen och smälte alla intryck, samt förstås lekte och en del var mer i poolen.

I dag bröt vi upp från Skives Fjordcamping och for mot Randers. Skördetröskorna gick för fullt.

Vi fick också se en sädestömning. Inte något vi ser varje dag, sa någon med glimten i ögat!

Vi såg en gammal Morris Minor

och Porsche på väg till

Mellerup

och Mellerup Bådelaug. Koordinaterna hit är N 56° 31' 27,3''  E 10° 13' 19,6''

Ställplatsen kostar 130 DKK. Finns vatten, soptunnor och el, samt toa och dusch. Tömning får vi fixa någon annanstans.

Helt underbara bilder:-) Äntligen somriga foton med en blå himmel. Tack för det!
Bilden med solrosorna var så fin liksom de gamla bilarna - mums!

Vi har haft fantastiska dagar, men värmen tar kål på oss. Jag uppskattar mer en vanlig sommarvärme.

Unknown sa...

Vilka fina bilder och trevliga ställen ni var på de e fint i Danmark på den sidan ner mot Tyskland 🤗

Vi funderar ikring Jyllands västkust till ett annat år. En fråga kvarstår obesvarad, visst kommer det att vara för kallt utmed kusten? i juni månad, när vi oftast har semester.

Ama de casa sa...

Så himla fint! :-)

Precis den där turen (eller en snarlik i alla fall) har vi också gjort. Men det var 1985, med tält. Vi hade klämt in 4 personer och campingutrustning i vår personbil. På vägen från Stockholm till Göteborg hade vi dessutom med oss två ejdrar i en låda som vi lämnade i Slottsskogen i Göteborg. Dom pippifåglarna betalade bensinen för första etappen, kan man säga :-D Oj. Där slog visst nostalgin till igen :-)

Vi gillar Danmark och varit runt på olika ställen. Vi hade tänkt stanna i Lökken några dagar, men blåsten drev oss in i landet. Det visade sig vara bra, då vi återupptäckte en del ställen. Vi gillar även östkusten, även söderut mot Tyskland.

Vi har varit någon vecka kring påsk på västkusten, som varit bra. Allt hänger på blåsten. Det är klart att havsbad inte lockar så års. Det finns många SPA-anläggningar att njuta av och mycket att titta på och få en massa nya upplevelser och inte minst god mat och dryck!

Här i Danmark är det nog mest husvagnar och därnäst husbilar, men det är också många som tältar. Dottern med familj tycker det är mysigt att tälta, men när vi kom fick vi nattgäster i husbilen - de små.