fredag 13 juli 2018

Skógafoss - Höfn, etapp 27

Etapp 27 blev lång, ca 310 km, och med massor av stopp.

Vi vaknade upp till en mulen dag, men regnet hade upphört! Vi började med att titta närmare på Skógafoss.. En mäktig fors med en fallhöjd på 60 meter. Skógar är beläget nedanför Eyjafjallajökull, som hade utbrott 2010.

Timjan i vägkanten piggar upp i det grå. Vi fortsatte längs väg 1 österut och följde fjällen och Myrdalsjökull med Katla.

Vid Múlakvísl gjorde vi stopp. Här svämmade floden över sina breddar och tog med sig bron i juli 2011 efter att Katla haft smärre utbrott, med följd att Myrdalsjökull smälte och en mängd vatten rann ut här!

Innan vi kom till Kirkjubæjarklaustur stod två liftare. Ingen vanlig syn varken här eller i Sverige. Annat var det när vi var unga.

Det började ljusna och solen tittade fram glimtvis! Bergen trädde fram vackert.

På håll såg vi Skeiðarárjökull, som ingår i Vatnajökull Nationalpark.

Molnen lättar och vi ser blå himmel och sol över Skaftefellsjökull, "rinner" ner från Skaftafell och Vatnajökull, Europas största glaciär med nästan 150 km rakt över. Den dominerar södra Island!

Moln kommer och går men vi har tur, då det bara varit 4-5 soldagar sedan maj. Vi njuter!!

En del broarbeten och byten av vägtrummor förekom. Dagens bild till barnbarnen.

Vi närmar oss en ny jökull. Ser du örnhuvudet som tittar fram i isen?

Isen bryts sönder och

och ramlar ner i sjön nedanför.  Isen är väldigt smutsig. Kan tänka mig att utsläppen/svärtan påskyndar nedbrytningen av isen.

På parkeringen stod en bil av sorten man måste ha, om man ska köra på grusvägar in mot fjällen!

Vi och många andra turister stannade också lite längre fram vid Blá Isjaka/Blå isberg.

Två av många cyklister vi mött eller kört om på Island. Här finns många "självplågare"! På campingarna är det många fler tält, än husvagnar och husbilar, även om de är många också.

Vid 18-tiden blev molnen lägre igen. Men visst ger det en del spännande effekter!

Vi stannade på Campingen i Höfn. Koordinater: N 64° 15' 26,6'' W 15° 12' 13,8'' Kostnaden här 3550 ISK.
Vi bestämde oss för att stanna här två nätter. Dels hade vi vi massor med intryck att smälta, drygt 400 foton att hantera och väderprognosen framåt var regn. Det var den prognosen, som styrde att vi gjorde en lång etapp.

På förmiddagspromenaden såg vi jöklarna på andra sidan viken.

Vi såg också en mängd ejderhonor på håll, som hittade godsaker, då vattnet dragit sig ut.

Vi hittade också nybakade godsaker, som vi tog hem till Ellen och kaffet. När vi började fika kom regnet och det har fortsatt hela dagen.
Vi kan inte annat än säga att vi tajmade gårdagen, även om vi var lite besvikna på morgonen!!

Our Vantastic Travels sa...

Härlig resa ni har gjort, visat massor med fina bilder men nu har ni väl snart åk runt hela ön både fram o baklänges!!!!!
Ha en go tur även i fortsättningen.

Det här inlägget var det bästa från er resa på Island - med bred marginal dessutom. Kam bero på dina underbara foton;-) Men vädret - usch! Inte att undra på att det isländska fotbollsspelarna är så bleka alternative röda (när de väl utsätts för sol vill säga;-) )

Snart har vi gjort ön men vi har en bit kvar av östra sidan!

Ja om de kommer från Reykjavik med omnejd har de inte fått mycket sol i år. Vi bleknar också, men det får vi ta igen så småningom.

FREEDOMtravel sa...

Dramatiska och vackra bilder från Island! Har varit så roligt att följa med runt! :)

Dessan sa...

Vilken superhärligt resa ni gör👍Skulle gärna varit där med er😄Ha det fortsatt bra. Kram

Kors och Tvärs sa...

Vackert. Men så få soldagar! Det känns lite "mörkt" med tanke på hur vi har det!

Tack! det är dramatisk och omväxlande natur! En otrolig resa!

Ja, det är något utöver det vanliga! Tror nu skulle uppskatta en tur hit! Ha dé gott!

Visst har det varit ovanligt lite sol här i år, men vi njuter stort. Solen finns senare. Den här resan var hög tid att göra. Vi blir ju inte yngre.

Vi ville helst se glaciärerna i sol och vi kollade väderappen, så därför fick det bli en lång dag med ovanligt många mil och stopp. Passade sen bra att ta igen sig under gårdagens regn.