torsdag 10 juni 2021

Hillerstorp - Aspödammens fritidsområde

I dag gick resan i stort sett österut på en del mindre, men vackra vägar. Vi fortsätter söka vägar, som vi inte åkt tidigare.

Även idag kom vi in på en liten grusväg,

som så småningom ledde igenom Store mosse Nationalpark. Bakom träden skymtar mossen.

Vi kom precis förbi de djupa dikena, när vi mötte dagens timmerbil. Under resan har vi även tidigare mött timmerbilar och breda traktorer, men då har jag varit fullt koncentrerad på mötet, för att ta kort, men idag så ...

När vi ändå stod stilla, blev det ett foto över den vita ängsullen. Marken är lite vattensjuk, där den växer.

Senare åkte vi förbi ett ödehus och på andra sidan vägen från det var det en mängd Lupiner. Länstyrelsen i Östergötland uppmanar oss att plocka, gräva upp och förstöra så mycket Lupiner vi kan, då de kväver den naturliga floran på dikeskanter och ängar.

Det finnas många vackra torp utefter de mindre vägarna. En del är öde och andra väl underhållna.

På en annan vägsträcka lyste det gult. Jag trodde först det var smörblommor, men när vi kom närmare var det någon slags fibblor.

Jag älskar de röd husen med vita knutar omgivna av vacker grönska. Här hade vi kommit till Nye. Vi hade tänkt stå på deras ställplats i anslutning till Caféet, men vi tyckte det var för trångt. Koordinaterna till Caféet med ställplats var: N 57 ° 20' 35,0''  E 15° 16' 18,0''. Jag glömde ta kort. Priset var 120 kr utan el och 150 med. Toalett fanns att tillgå när caféet var öppet.

Vi fortsatte över Emån och

förbi några hästar, varav en kom med på bilden, på smörblommehagen.

Vi kollade in ställplatsen  i centrala Vetlanda med koordinaterna: N 57° 25' 22,2''  E 15° 5' 5,1'' Vi åt lunch där, men kände att vi ville stå mer avskilt, då vi inte ville gå i några affärer. Fyra husbilsplatser fanns, där man fick stå ett dygn utan kostnad. En soptunna var servicen. Nära till Lidl och andra butiker och restauranger i centrum.

Vi körde vidare ca 15 km till Aspödammens fritidsområde. Finns flera parkeringar och badplatser utefter vägen. Vi stannade vid den tredje, där det var kvällssol och grillplats liksom vändplan.

Det var fina Svärdsliljor vid badplatsen.

Jag nöjde mig med att bada fötterna, medan andra plumsade i helt och hållet.

Ellen placerades in emellan några tallar, för att få lite skugga och

där satt vi också när vi åt säsongens, för oss första jordgubbar från Öland, med lite glass.

Koordinaterna hit är: N 57° 25' 51,0''  E 15° 15' 6,0''
Här finns ingen service, bara kvittrande småfåglar och vackra vyer.

Arne L sa...

Ni hittar ställen. Fint. Själva är vi hemma igen och tar hand om hus och trädgård efter brödrafestivalen i Hultsfred. Ut igen i början på veckan efter andra sprutan på måndag. Ha det bra!

Svenskare kan det liksom inte bli - röda hus med vita knutar. Så fint:-)

Anki sa...

Ser alldeles fantastiskt ut! Åhh vad jag saknar våra husbilsresor!
Ha det gott!

bmlarsreseblogg.blogspot.se sa...

Ni är så duktiga på att hitta fina övernattningsplatser! Återigen en fin dagsetapp!

Elisabeth sa...

Det har verkligen varit en vacker resa. Svenskare än så här kan det knappast bli!
Stundtals har det varit spännande, men som Lennart säger: Det ordnar sig alltid!
Vi varken fiskar eller vaskar, eller visst gör vi det vad gäller platser! Vi njuter stort, att titta runt i sakta mak och lyssna på fågelsången!